Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Myslíkově se mohlo myslet víc...

2. 09. 2010 7:10:00
...aneb Pražská dopravní apokalypsa 9 – Jak se stane, že si chvályhodné dílko najednou zaslouží chvály méně než půlku?
Má smysl investovat velké peníze, když výsledek neodpovídá strategii města preferovat MHD? Má smysl investovat velké peníze, když výsledek neodpovídá strategii města preferovat MHD? foto: MŠ

Oprava nutná

Dlouhé roky vypadala Myslíkova ulice zpustle. Zazáplatované chodníky, které nelákaly k procházce. Žádná zeleň. Stará rozpadající se tramvajová trať. Místo kvalitní vozovky dlažba, která s narůstajícím počtem projíždějících vozidel přispívala k nepříjemnému růstu hladiny hluku. A tramvajová linka číslo 21, stojící často v koloně vozidel před nábřežím, zde nějaký čas jezdila jen proto, že pro ni na Karlově náměstí už nějak nezbylo místo.

Není divu, že byla oprava této komunikace ležící na hranici městských částí 1 a 2 potřebná. Na rekonstrukci tramvajové trati přispěly letos i strukturální fondy EU, tak nebyl důvod se do akce nepustit. Navíc šlo také o ideální příležitost, jak v daném místě napravit některé dlouhodobé dopravní hříchy.

Myslikova1.jpg

Jak to dopadlo?

První problém, hluk, byl z výrazné části odstraněn náhradou dlažby asfaltovým povrchem. Vzhledem k tomu, že Myslíkova ulice nadále slouží pro část tranzitních jízd automobilů mezi Žitnou a Jiráskovým mostem, nebylo jiné volby. Byť je třeba uznat, že ulice bez dlažebních kostek ztratila na části svého historického kouzla.

Zadláždění chodníků bylo samozřejmosti, ovšem doplnění zeleně se už tak moc nepovedlo. Nové výběžky chodníků mezi parkujícími vozidly se totiž v mnoha případech ocitly přímo nad inženýrskými sítěmi, takže představa z několika architektonických studií o kompaktní aleji stromů nakonec vzala za své. Možná se v ulici sem tam objeví větší květináče...

Myslikova2.jpg

A jsme u prvního problému celé rekonstrukce. Byť se stavbaři zakousli do ulice opravdu pořádně hluboko, povolení od městských částí 1 a 2 vlastně měli pouze na rekonstrukci povrchů. To znamená, že by okraje chodníků i poloha tramvajových kolejí měly zůstat nezměněné. Naštěstí v Praze již poměrně dobře funguje spolupráce se síťaři, kteří si tak i v tomto případě opravili své vodovody a plynovody na počátku stavby. Bohužel s nimi ale v rámci uličního profilu nemohli pohnout do potenciálně vhodnější polohy.

Bez koncepce nejsou výsledky

Horší je to s koordinací stavby z hlediska jejího dlouhodobého účelu dopravního a urbanistického. V Praze vlastně není nikdo, kdo by na podobné věci dbal. Dopravní podnik se soustřeďuje na svou tramvajovou trať, městské části na své chodníky, zachování parkovacích míst a vydání formálních povolení, projektant, případně TSK, se věnují konkrétnímu technickému průběhu stavby a například objízdným trasám. Všichni spolu jednají, produkují řadu zápisů, ale celému tomuto mumraji chybí nadhled a koncepční vedení. Někdo, kdo by zájmy jednotlivých účastníků akce propojoval do funkčního celku.

Myslikova6.jpg

Ještě před několika lety tuto funkci alespoň částečně plnil Ústav dopravního inženýrství (ÚDI) hl. m. Prahy. Jenže jeho činnost byla postupně omezována, až byl na základě auditu firmy BNV zrušen a po začlenění do TSK se jeho pracovníci stali pouze technickými zpracovateli dopravních řešení, která jsou jim zadána. Veškerá koncepční činnost tím z hlediska dopravy v Praze prakticky skončila.

Ulice pro auta a postávající tramvaje?

V Myslíkově se to projevilo nepříjemným způsobem. Přestože jednou z podmínek přidělení dotace z peněz EU bylo po rekonstrukci trvalé zavedení tramvajové linky v obou směrech (místo dosavadní jednosměrné l. č. 21), základní problém, který v ulici roky přetrvával, tedy, že tramvaje dlouho postávaly v koloně vozidel ve směru k nábřeží, ten rekonstrukce neodstranila.

Místo jízdního pruhu tak nadále těsně vedle kolejí parkují vozidla (v zelené zóně placeného stání). Městské části rády bojují za každé parkovací místo, takže takový výsledek je obvyklý, jenže v tomto případě vůbec nebyl nutný. Potenciální úbytek stání v Myslíkově šlo velmi snadno nahradit o 50 metrů vedle změněním způsobu parkování (z podélného na šikmé) v ulici Pštrossově. Šířka boční komunikace to bez problémů umožňovala.

Myslikova4.jpg

Automobily však dostaly přednost i v dalších směrech. Tramvajová zastávka Myslíkova sice nyní září novotou, ale bohužel na špatném místě. Pro její rovnoměrné využití lidmi z okolí a daleko rozsáhlejší oživení ulice se dlouhodobě zvažoval její posun doprostřed opravované komunikace, mezi Křemencovu a Pštrossovu. Jenže kvůli autům vyjíždějícím z ulice Odborů už v minulosti tato zastávka „odskákala“ skoro až ke Spálené ulici. Nemohla přece automobilům na jejich cestě na nábřeží překážet.

Toto uspořádání rekonstrukce jen stavebně potvrdila a zároveň ponechala absurdní vyznačení přednosti osobních vozidel (vyjíždějících z vedlejší ulice Odborů) před tramvajemi, které se zde kratší či delší dobu nadále musí koukat na stopku. Zároveň poloha zastávky Myslíkova komplikuje případné úvahy o přestavbě zastávek Lazarská na denní přestupní uzel, protože pak je od nich zbytečně blízko.

Myslikova3.jpg

Schizofrenie nebo pouhá nevědomost městský částí?

Je záhadou, proč městské části Praha 1 i Praha 2 tolik proklamují preferenci hromadné dopravy a bojují za tunel magistrály za Muzeem (Praha 1) a za krásné Karlovo náměstí (Praha 2), když v případě daleko jednodušším výrazně selhaly a značné investice v Myslíkově mají z dlouhodobého pohledu maximálně poloviční prospěch? Všechna povolení a rozhodnutí ve věci stavby rekonstrukce tramvajové trati i odhlučnění ulice byla totiž z jejich strany evidentně jen formální, bez myšlenky a nápadu, v rozporu s dopravní politikou města i jeho dlouhodobými strategiemi.

Nabízí se například otázka, proč v Myslíkově nevznikla směrem k nábřeží také cyklostezka, která je v tomto místě maximálně účelným řešením, neboť spojuje pro cyklisty relativně dopravně klidné a dostupné centrum s nábřežní cyklotrasou ve směru do Braníka a Modřan. Praha zde mohla dokázat, že umí i v blízkosti centra navrhovat skutečně komplexní dopravní řešení nezaložená pouze na vodorovném značení. Nestalo se...

Pozitivní snížení hluku a nový vzhled chodníků jsou tak v Myslíkově bohužel vyváženy vědomým zachováním zpožďování provozu linky MHD (nyní linky č. 14) souběžným provozem automobilů, špatnou polohou zastávky tramvaje, absencí vhodné infrastruktury pro cyklisty a v důsledku konfliktu se sítěmi omezeným podílem zeleně. Pokud nepřistoupí MČ Praha 2 ke změně dopravní organizace spočívající v zamezení kontinuálního průjezdu automobilů po trase Žitná – Odborů – Myslíkova – Jiráskovo náměstí, tak se domnívám, že je v rámci vyhodnocení dopadů stavby ze strany poskytovatele části finančních prostředků (fondy EU) vhodné Prahu požádat o navrácení dotace zpět.

Myslikova5.jpg

A to uvádím i s tím vědomím, že příjemcem dotace byl dle mých informací DP hl. m. Prahy, který ve spolupráci se svými dodavateli svůj díl práce v Myslíkově odvedl na výbornou. Nicméně nějak je již třeba vedení města a městských částí na absurdní neexistenci dopravních a urbanistických koncepcí upozornit. Ať už jde o měřítko jedné ulice, nebo celé Prahy.

Příště čtete: Magistrála do tunelu?...aneb Pražská dopravní apokalypsa 10

Autor: Martin Šubrt | čtvrtek 2.9.2010 7:10 | karma článku: 25.02 | přečteno: 4146x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Jana Duchková

Perličky z jednání zastupitelstva Prahy 2 dne 19. 6. 2019… tentokrát z doslechu

Na programu bylo 22 bodů a dala se očekávat i nějaká ta lahůdka, protože my všichni zastupitelé jsme byli pár dní předem celkem úctyhodnou institucí obesláni další výhružkou před trestním oznámením – tentokrát pro změnu za zcizení

21.6.2017 v 21:41 | Karma článku: 16.29 | Přečteno: 708 | Diskuse

Marie Koubková

Lidice – proč si připomínat ?

Jsme zahlceni zprávami o válce a teroristických útocích, přitom si naše děti hrají na válku na internetu a politici se fotí se samopalem. Co je to válka? Co si představíme, když slyšíme o jejích obětech?

21.6.2017 v 19:04 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 163 | Diskuse

Štěpán Nadrchal

Jak navázat na tunel Blanka?

Praha řeší, co s tunelem, jehož hlavním efektem je, že se v jeho okolí dopravní situace zásadně zhoršila. Možností by byla řada, chybí ale politická odvaha a myšlení za hranicemi krajnic.

20.6.2017 v 20:00 | Karma článku: 7.45 | Přečteno: 464 | Diskuse

Vít Janša

Zakažme cyklisty, koloběžky, maminky, důchodce. Zakažme už konečně vše!

Nejsem z Prahy. Nemám ani kolo. Nemám tedy důvod vyjadřovat se k pohybu cyklistů v Praze. Ale já dnes viděl Události v sedm, na ČT 1 a tam tvrdili, že Praha 1 chce zakázat pohyb cyklistů v centru Prahy.

16.6.2017 v 22:45 | Karma článku: 42.27 | Přečteno: 6273 | Diskuse

Šárka Kloučková

Opravdu bude na hypotéku nutný plat 75 tisíc?

Není to tak dlouho, co jsem se novinářům svěřila s poznatkem ze své praxe, že rekordně nízké úrokové sazby mají i jeden dříve nemyslitelný dopad: na hypotéky dosáhli i učitelé a prodavačky. Ta doba zřejmě končí.

9.6.2017 v 10:17 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 5236 | Diskuse
Počet článků 52 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6677

Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-).

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.