Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Omluva panu Federerovi: „Prohrál jsem Vám zápas!“

Jsem nejnebezpečnějším sportovním fanouškem na světě. Nemůžu za to, ale je to tak. A také s tím nejde nic dělat.

Stačí, abych se díval na nějaké sportovní utkání a začal, byť podvědomě, přát úspěch jedné straně - hokejovému či fotbalovému týmu, tenistovi, střelci, plavci, prostě komukoliv. Může to být favorit favoritů, může mít formu jak hrom, ale jak se na něho kouknu, je jeho osud zpečetěn.

Jenže já mám zároveň aktivní i pasivní sport docela rád a mám i několik vyvolených týmů. Kromě toho samozřejmě fandím i našim reprezentantům všelikého zaměření. Ale prostě si nikdy nemůžu vychutnat živě jejich úspěchy. V době, kdy probíhají ty největší měření sil, nesmím o takové aktuální mele nejlépe vůbec vědět, nebo v daný čas alespoň pozapomenout, že se cosi koná. Pak je slušná naděje, že davy na „Staromáku“ explodují nadšením. Jinak jsou vyhlídky na úspěch „našich“ dosti mizivé. 

Honza Železný vyhrál několik olympijských her i mistrovství světa, ale já ho nikdy živě neviděl hodit daleko. Vždycky jsem koukal na závody, kdy nepostoupil z kvalifikace, nebo se ve finále příšerně trápil. Nebýt záznamových zařízení a řady obrazových sborníků, snad bych ani nevěřil, že byl jedním z největších sportovců světové historie.

Ani Štěpánku Hilgertovou jsem nikdy neviděl propádlovat se ke zlatu pod pěti kruhy. Jen jednou jsem jí zmerčil, jak proplula brankami na olympiádě, a byla ... pátá. Bez rizika pro její osobu mohu tuto kajakářku sledovat pouze v reklamě na Nutelu.

Když Petr Svoboda v hokejovém finále v Naganu střílel vítězný gól, myslím že jsem zrovna dřímal po probdělé noci plné sledování jiných olympijských sportů. Naopak jsem zcela určitě sledoval samostatné nájezdy na mistrovství světa v Praze 2004, v nichž nám Američané vzali naději na postup už ze čtvrtfinále. 

Před pár týdny jsem se unavený vrátil z pořádání cyklistického závodu Křivoklátské peklo a vysílením usnul. Ani jsem nevnímal, že hrajeme s Tureckem důležité, pro změnu fotbalové, čtvrtfinále. Spal jsem až do stavu 2:0 pro nás, když mě brácha vzbudil, ať se jdu podívat alespoň na poslední čtvrthodinu. Jak známo, šlo to pak s námi dost rychle z kopce. 

Jako fanoušek hokejových Pardubic, nicméně Pražák, jsem začátkem devadesátých let chodil často na utkání Sparty s Pardubicemi. A „Perníkáři“ vždycky v Praze hned na začátku dostali dva, tři góly. Když se mnou šel do hlediště brácha, jeho pozitivní působení občas pomohlo k zázračnému obratu, většinou ovšem odjížděli pardubičtí domů jako spráskaní psi.

Pak jsem přestal chodit na Spartu a prokletí pár inkasovaných gólů na začátku zápasů se pro Pardubice se mnou přeneslo na Slavii do Edenu a pak do Sazka arény. Ti hokejisté z východu Čech opravdu nemohou tušit, proč jen a jen v Praze na začátku mačů dostávají tolik gólů, ačkoliv se na tu možnost určitě stále častěji připravují. A přitom by stačilo zjistit, zda na ten konkrétní den mám lístek.  

V tu chvíli není třeba v kabině stanovovat taktiku, ale spíš by měl trenér honem dokoupit jeden lupen mému bráchovi, aby byla alespoň po té úvodní gólové spršce naděje na několikrát skutečně zaznamenané zázračné obraty. Případně mě je třeba u vchodu například opít, abych zcepeněl a 3 hodiny nevnímal. Pak je naděje uspět. 

Také fotbalovým Bohemians 1905 jsem letos „pomohl“ k sestupu, protože jsem měl bohužel čas sledovat několik jejich zápasů o udržení. Mohli hrát jak chtěli, taky se snažili jak diví, ale silné působení svého fanouška „Katastrofy“ ani Český lev Ivana Trojana, kterého měli na lavičce, nepřemohl. 

O mém nebezpečném psychotronickém působení by asi měla vědět i Jana Novotná. Kdyby mi před svým proslulým prvním finále Wimbledonu přišla domů rozbít televizi, určitě by vedení 4:1 v posledním setu nad Grafovou neprohospodařila. Omluvou mi může být fakt, že její druhé finále proslulého turnaje jsem už sledovat nemohl, a tak vítězství klaplo. 

Bohužel pro Rogera Federera, od minulého týdne mám televizi novou. A tak jsem se konečně po šesti letech dostal ke sledování wimbledonského finále mužů. Takový velký mač si přece nemohu nechat ujít, ač vím, že budu-li se dívat, šestý pohár v řadě si Švýcar do vitrínky nepostaví. 

Začátek je podle mého očekávání. Federer prohrává první dva sety a já se přece jen rozhoduji, že mu dám naději na zvrat. V půl šesté odjíždím něco zařizovat na druhý konec Prahy a vypouštím tenisovou událost roku z hlavy. A Roger nabývá bez vlivu mého „Vlivu“ nových sil, vyhrává další dva sety a v rozhodujícím pátém vede 6:5. 

To uběhnou další 4 a půl hodiny, zápas totiž přeruší dvakrát déšť, a to mimo jiné způsobí, že když se v 10 večer vrátím domů, oba hráči pořád bojují. Nejde se na závěr nedívat, protože takový duel je opravdu sportem s velkým S, který nejen diváky baví, ale i motivuje spoustu lidí k tomu, aby se třeba tenisem také zabývali. 

Jen znovu usedám k obrazovce, Federer zase zakolísá při svém podání. Za stavu 0:30 raději odbíhám na záchod a ještě mu dovolím další hru vyhrát. Ale při jeho dalším podání už nemám důvod odcházet. Taky chci někdy něco vidět, chce se mi křičet. A za chvilku proto vítězně křičí Rafael Nadal. „Takže promiňte pane Federere, prohrál jsem Vám zápas, ale uznejte, tentokrát se to nedalo, nedívat se. Příští rok se polepším, slibuju. Vážně, opravdu se dívat nebudu.“ 

Předpokládám, že síla, která vychází z mé mysli, nemůže mít tu moc ničit sny mnohých sportovců sama. Takových myšlenkových pecháčků nás musí být víc, aby působení bylo důkladné a opravdu zničující. Asi by stálo za to založit klub sportovních „ničitelů“ a navázat kontakty se sázkovými kancelářemi. A vždycky, když se bude sportovní měření sil odvíjet proti přání bookmakerů, přijde nám „vyvoleným“ smska: „Šup, šup, mazejte si pustit televizi a koukejte fandit tomu a tomu, protože to vypadá, že bez Vaší snahy to snad dokonce vyhraje“.

Možná, že by tedy podobná vlastnost šla zpeněžit. Ale takové neznámé síly se přece jen nemají zneužívat. Takže se prostě smířím s tím, že si v přímém přenosu výhru toho svého favorita už asi neužiju. Jsem odkázán na záznamy, sestřihy a zpravodajství a prozřetelnosti děkuji za existenci videorekordéru.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Šubrt | pondělí 7.7.2008 15:37 | karma článku: 27,11 | přečteno: 3020x
  • Další články autora

Martin Šubrt

Povídání o jízdném v pražské hromadné dopravě

Často poněkud vyhrocená diskuse na téma zdražení či nezdražení jízdného v pražské MHD probíhá v médiích již několik týdnů. Je to především politické téma, což znamená, že převažují emoce a na konkrétní čísla nezbývá moc prostoru.

29.7.2020 v 18:33 | Karma: 41,24 | Přečteno: 19329x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Ruská ruleta: Koho zabije tenhle billboard?

Pojďte řidiči a řidičky, budeme si hrát. Co? Ruskou ruletu. Kde? V Praze, na Štěrboholské radiále. Že vás do hry nemusím zvát? Inu ano, tuhle "reality show" vlastně u Štěrbohol hrajete už cca 3 roky... 

15.7.2011 v 7:25 | Karma: 33,53 | Přečteno: 4565x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Múza

Vystupuji z vlaku a kráčím do neznáma. Tu chodbu bych měl znát, ale najednou mi není ani trochu povědomá. Obklopují mě nepřátelské zdi, změť plakátů a prázdných pohledů kolemjdoucích.

31.5.2011 v 7:22 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1853x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šubrt

Nová signalizace pro tramvaje není dokončená, potřebuje dopracovat

Pražský dopravní podnik v pátek oznámil, že úspěšně skončilo dvouleté testování nových barevných signalizací pro tramvaje, které byly instalovány na samostatné trati v Braníku.

23.5.2011 v 7:20 | Karma: 25,02 | Přečteno: 4136x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč některé tramvaje (a zvláště jednu z nich) nemáme rádi...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 13 - Napadlo vás někdy, proč tu či onu tramvaj nebo autobus máme rádi a cestuje se nám v nich příjemně, a u jiných si jen smutně povzdechneme ihned, jak je spatříme na obzoru?

10.9.2010 v 7:10 | Karma: 47,95 | Přečteno: 66841x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Přes 200 škol na Slovensku dostalo výhrůžky pumovým útokem, úřady reagují

7. května 2024  13:05

Více než 200 škol na Slovensku dostalo výhrůžky pumovým útokem, informovalo slovenské policejní...

Mistrovství v hokeji ovlivní Prahu i Ostravu. Dopadne na dopravu i bezpečnost

7. května 2024  13:04

Praha a Ostrava se skoro na tři týdny promění na hlavní města světového hokeje. Od pátku 10. května...

Proti euru, Green Dealu i migračnímu paktu. Co říkají eurolídři před volbami

7. května 2024

Premium Přesně za měsíc se v Česku otevřou volební místnosti a lidé vyberou 21 europoslanců, kteří je...

Putin se na inauguraci ujal dalšího mandátu, čekají se změny ve vládě

7. května 2024  10:11,  aktualizováno  12:56

Ruský prezident Vladimir Putin při úterní okázalé inauguraci v Kremlu zahájil svůj pátý mandát v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7305x
Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-). subrt.martin@seznam.cz