Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

VyMeTaky,2

A co LVZ?

A byl by vůbec problém aplikovat obdobu opakovače v tram. provozu? Pro bus na kolejích by vzhledem k brzdné dráze stačil zjednodušený systém čoček, a ostatní signály by šly do "LVZ".

0/0
23.5.2011 14:21

Martin Šubrt

Re: A co LVZ?

Zabezpečení je vhodné na liniové dráhy, např. tram. rychlodráhy, ale rozhodně ne před křižovatky, kde se ještě např. rozhoduje o možnosti jet do tří směrů při nutnosti to provázat na signální plán křižovatky.

0/0
23.5.2011 15:13

VyMeTaky,2

Re: A co LVZ?

Spíš jsem měl na mysli přenos signálu. Sice ne tak doslovně jako u SŽDC, kde je paradoxně škála na klacku větší, než je LVZ schopen přenést, ale šlo mi spíš o to, nechat pro "obyčejné" řidiče co nejjednodušší signál, pro tram. musí přece každý mít školení, ne?

0/0
27.5.2011 18:57

Sidonie_11

Je to divné...

Především teda to barevné rozlišení čoček na žlutou a bílou. To nevím, jestli by v praxi fungovalo.

Ale co jsem si všimla v Brně, tak na některých semaforech umístili pod čočky právě onu blikající "čárku", která se rozbliká několik sekund před "zelenou". Zatím jsem to teda viděla hlavně v místech, kde je zastávka přímo před semaforem. A taky je na různých místech v Brně takový "předsemafor", který je cca 50 metrů před tím pravým a ukazuje řidiči šaliny, jestli má dost času na projetí křižovatky, nebo jestli mu tam brzy skočí "červená".

0/0
23.5.2011 11:56

Martin Šubrt

Re: Je to divné...

Rozlišení barev na žlutou a bílou má naznačit rozdíl mezi volnem a stůj. Ve smyslu, že volno je bílé a blikající pozor a stůj žluté. Určitě by to šlo, vždyť v tom návrhu DP se ta červená a bílá šipka také zobrazují na stejném místě (jsou tam obě barvy diod). Ale návrh na blikající čočky berte jen jako námět, hodně se o něm mluví, tak je to jen takový nástřel. I v Praze máme onu blikající čárku. Před zelenou to slouží dobře, ale víc potřeba je to na konci zelené, kdy je těžké sledovat někde blikající čárku, když se blížím k semaforu. Tam by varování mělo být součástí hlavního signálu - proto to blikání v něm. Tomu poslednímu se říká předsignál - také jsem jeho verze namaloval, ale už mi to připadalo moc podrobné dávat sem i ten. Ve verzi DP je předsignál volno stejný s volnem a předsignál bude stůj je modře provedené stůj.

0/0
23.5.2011 12:18

Sidonie_11

Re: Je to divné...

U toho rozlišení čoček je funkce jasná, spíš mi jde o to, jak to udělají, aby se ty dvě barvy nepletly, když třeba bude pražit slunce buď přímo do semaforu, nebo zpoza něj. ;-)

0/0
23.5.2011 12:23

Martin Šubrt

Re: Je to divné...

To vlastně neva, obraz signálu v tomto případě vlastně netvoří barva, ale jen sestava těch světel. Stůj jsou dvě svítící čočky, volno jsou dvě případně tři nebo čtyři v případě volna do více směrů a "pozor, bude stůj" je stav, kdy nějaká čočka bliká. To, že je v tomto případě žlutá je vlastně jen umělecké zvýraznění - může být i bílá :-). Vlastně mě napadla často uváděná nevýhoda čoček. Když je volno rovně a doleva - implikuje to zároveň stůj doleva, ale na signalizaci není v tu chvíli žádné stůj vidět. I to byl důvod, proč se DP snaží dát signalizace pro každý směr zvlášť - aby stůj pro každý směr bylo vidět vždy.     

0/0
23.5.2011 12:34

PájaZítra

Nelíbí se mi to

ani zkoušené, ani alternativní, je to obojí tak nějak divný, není to na první podívání pochopitelný piktogram

klasickým čočkám porozumí i někdo, kdo je vživotě neviděl (např. cizinci či ti, co ještě nebyli v autoškole), jsou geniálně jednoduché, takže já jsem jen pro jejich rozšíření leda v tom smyslu, aby nějakým blikáním či změnou barvy daly najevo, že brzo bude "stůj", dávat předem vědět, že bude "volno" je podle mýho zbytečný, nebo nějakou dodatkovou svítící signalizací, jako je třeba ta "přihlášeno do cyklu"

(podotýkám, že jsem bývalý tramvaják, v roce 91-92 jsem při škole brigádničil jako řidič tramvaje v Praze)

0/0
23.5.2011 9:58

Martin Šubrt

Re: Nelíbí se mi to

Alternativní návrh vznikl z čirého rozčilení, že ten zkoušený odchází ke schvalování na ministerstvo :-) Snaha byla, když už tam teda jde, upravit ho blíže ke srozumitelnosti. Ale souhlas, když si to člověk pak představí ve trojím provedení před křižovatkou a powerpointu si tam rozbliká ty výzvy, žluté, volna, stůj a pozor, je to strašná pecka do palice... Ačkoliv si skutečně vážím snahy DP, také se stále víc přikláním k těm blikajícím čočkám a dávám vám za pravdu.  

0/0
23.5.2011 10:15

milbitom

Barvy a šipky

Nelíbí se mi, že se v české kotlině zase vymýšlí něco, co není standardem a co může způsobit komplikace či nehody v místech, kde je souběžný provoz IAD a tramvají.

Současná koncepce čoček, je myslím, velmi dobře zavedená, zná ji povinně každý motorista (součást vyhlášky) a je i srozumitelná pro zahraniční řidiče. Náhrada za diody, případně blikání či stromeček pod čočkami umožňuje velmi dobře to, čeho chtějí dosáhnout pomocí barviček, které se budou plést s klasickými signály. Druhým řešením by bylo používat pražcové signály, které jdou vyrobit také pomocí diod (a dokonce nemusí být tři "lampy" pro každý směr jako u klasické pražcové verze) a rozhodně se nebudou plést se signály pro motoristy.

K té červené šipce. Nemyslím si, že by šipka nutně měla mít před sebou zeď ve smyslu dál nesmíš. V zahraničí jsou šipky velmi časté a nikdo neřeší, že červená barva a šipka spolu kolidují - dokonce mě to nenutí myslet více než celý červený bod.

0/0
23.5.2011 9:20

Martin Šubrt

Re: Barvy a šipky

K té červené šipce. Třeba klasické směrové signály pro auta také máme nahoře s šipkami. Jenže právě proto, aby neukazoval směr jen ten červený obrys šipky, tak je signál červený a žlutý proveden jako plný. Červeně svítí celý kruh a na skle je namalovaná černá šipka v tom směru, ketrého se to týká. Až zelená šipka svítí sama, tj. jen její tvar. Takže samozřejmě není nutné dávat před šipku zeď, to jsem jen použil a upravil původní návrh. Záměna zelené byla eliminována bílou, u červené možná záměna asi tolik nevadila - DP prostě chtěl stůj pro tramvaje červeně... 

0/0
23.5.2011 9:29

milbitom

Re: Barvy a šipky

Ano, v Česku máme červenou jako plné kolečko a v něm černě namalován obrys šipky. Ale třeba v Německu je i červená jen prostá šipka (stejně jako žlutá a zelená je šipka tenká) v daném směru a nemám pocit, že by to mátlo. Naopak i větší vzdálenosti se odhaduje směr samotné červené šipky lépe než u plného kolečka, kde se snadno zamění se směrově nerozlišenou signalizací.

0/0
23.5.2011 10:18

Martin Šubrt

Re: Barvy a šipky

Máte pravdu. Jenže u těch aut pořád mám tři polohy signalizace. Horní červenou, pod ní (vedle ní viz třeba Zurich) žlutou a nakonec zelenou. Automobilista ví, že nahoře bude mít stůj, uprostřed pozor, dole volno. U těch tramvají je to navrhováno na jednom místě, tj. bílá šipka se změní v červenou a je to stůj. A kolem červeného stůj pak cosi bílého bliká, zhasíná a rozsvěcuje se to, byť je to pořád stůj. Takže z toho důvodu bych měl o tu červenou šipku obavy. Zkusil jsem pár lidem položit několi těch symbolů vedel sebe a zeptal se, co znamená stůj. Skutečné stůj dle DP končilo vždy téměř poslední. 

0/0
23.5.2011 10:27

tx999

Re: Barvy a šipky

Ono je to vcelku jedno, protoze pokud je tam takovato signalizace, tak ma kazdy smer svoji, resp. rovne a doprava byvaji pohromade na jednom semaforu. Tzn. ze bud sviti oba cervene a pak je to jasne stuj, nebo jeden sviti zelene a druhy cervene a pak to clovek pozna jednak podle polohy semaforu (vlevo je semafor doleva, vpravo je semafor rovne+doprava) , jednak na slozitejsich krizovatkach podle toho nad kterym pruhem sviti a nakonec i podle toho, ze prave ta zelena ma ten obrys jasne dany sipkou. Z toho snadno poznam, jestli mam stat nebo ne.

Na tech navrhovanych semaforech pro tramvaje mi krome jineho vadi to, ze by na vetsich krizovatkach bylo najednou trochu "precerveneno".

0/0
23.5.2011 10:36

certik_bertik

hmm

a co řidiči normálních aut?

0/0
23.5.2011 9:16

Martin Šubrt

Re: hmm

Pokud by se tahle signalizace dostala do vyhlášky, měli by se její symboliku rovněž naučit... V případě, že má třeba bus nebo osobní auto vyhrazený pruh na tram. kolejích a jiná signalizace tam není, mají povinnost se podle tramvajové řídit.  

0/0
23.5.2011 9:24

VyMeTaky,2

Re: hmm

Je to hezké, ale co město s tram. provozem, to jiné provedení signálů. Pokud se nepletu, v Praze jsou výhybková návěstidla červenáé LEDky v Plzni modré LED, Brno jsem nezkoumal. Neočekávám, že by praxe u alternativy čoček byla jiná.

0/0
23.5.2011 14:28

Martin Šubrt

Re: hmm

Výhybková návěstidla nesouvisí s okolním provozem, nejsou dána vyhláškou, pouze předpisy dopravců. Světelné signály pro tramvaje naopak musí obsahovat vyhláška, obsahují je testy v autoškole a měly by být v rámci státu jednotné. Nebo by tam musely být v případě pražské rozdílnosti oboje.  

0/0
23.5.2011 15:11

tx999

Ja hlavne nechapu

proc cele to schvalovani, kdyz v zasade stacilo do zakona doplnit moznost rozblikani zavedenych cocek, ale to by bylo asi prilis jednoduche a levne.

Doplnkova navestidla o tom, ze jsou v cyklu (ty cary pod cockami), uz na vetsine krizovatek (v Praze) jsou a pred "zelenou" snad i blikaji. Krome toho cocky maji velkou vyhodu v tom, ze jsou jednoznacne odlisne od normalnich semaforu, takze opravdu nehrozi, ze by si je ridici aut spletli se svymi semafory - zajimalo by me, kam by chtel DP umistit nove semafory na krizovatkach, kde tramvaje jezdi do vsech smeru, stejne jako auta. Davali by je vedle klasickych semaforu pro auta? Dekuju nechci.

Cocky jsou genialni v tom, ze jsou jednoduche a nehrozi jejich zamena s klasickymi semafory. Stacilo by opravdu je jen pred "cervenou" rozblikat a bylo by to.

0/0
23.5.2011 8:18

Martin Šubrt

Re: Ja hlavne nechapu

Jsoutam dva maličké problémy. Čočky jsou z dálky poměrně malé, takže by se musela asi udělat větší verze. A kvůli té malosti se trošku hůře rozpoznává, co zrovna bliká. Když by končilo volno rovně, blikaly by dvě čočky pod sebou, když by bylo současné volno rovně a doprava a končilo rovně, blikala by jen horní čočka, nebo zase ta pravá, což už není úplně jednoznačný signál a musí se v tom návěstidle také interpretovat. Navíc i na západě není neobvyklé, že každý směr má své návěstidlo, v Německu dokonce má každá poloha návěstidla svou ampuli. Pro tři směry tak májí i 12 semaforů před křižovatkou. Vychází to ze snadhy oddělit symboliku pro různé směry jinam, aby při nějaké poruše nebylo možné signál zaměnit. V případě čoček je vše v jednom, což není úplně ideální, ale diody tu možnost omylu už vlastně eliminují. Tuším, že rozblikat čočky je v řadiči asi dokonce i složitější, než tam vložit signalizaci novou, ale určitě bych začal tím, že bych blikání zkusil. 

0/0
23.5.2011 9:21

mam.kvalitni.nazory.2

Ty symboly jsou oprvadu neintuitivni

a jsou opakem standardu, coz je velky problem. A ze by byla barva nadrazena tvaru? Tak to slysim prvne.

0/0
23.5.2011 8:08

Martin Šubrt

Re: Ty symboly jsou oprvadu neintuitivni

Trošku jsem chtěl hájit dílo tvůrců, abych nebyl tak zlý :-). Osobně si také nemyslím, že je barva nadřazena tvaru, ale pravděpodobně to tak bylo v návrhu DP myšleno. Doufám, že se tu v tomto oboru sejdou odborníci na vizuální dopad sdělení, já jsem jen dopravák....

0/0
23.5.2011 8:13





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.