Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když vystojíte na zastávce v Praze důlek...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 4 – Ono někdy opravdu čekání na tramvaj trvá věky. I to sobí spřežení na Čukotce pak jede častěji.

Po trojici nebezpečně vážných a proklatě nudných článků to chce nějaké to dopravní odlehčení. Taky se vám stalo, že si tak pěkně stojíte na tramvajové zastávce a najednou si uvědomíte, že je něco v nepořádku? Že už nestojíte, ale popocházíte, přešlapujete, otáčíte se, rozhlížíte, pozorujete slečny či pány, zevlujete, očumujete, začnete něco jíst, zavazujete si tkaničky ... a ta prokletá tramvaj prostě pořád nejede.

Někde je zrada

Při vašem pátrání pochopitelně zabrousíte očima na zastávkový sloupek. A to vás hned celkem uklidní. Čísla linek jsou na svém místě a jízdní řády také. Nu a ta žlutá cedule uprostřed tam přece bývá pořád, vždyť po nocích se pořád někde něco opravuje. Pokud tu ceduli vůbec vnímáte a občas se odhodláte si ji přečíst, většinou je na ní stejně napsáno jen, že od 22:00 hodin do 4:00 hodin nejede nějaká ta noční opilá tramvajka a místo toho se přikodrcá nějaký ještě opilejší bus X-55 nebo co, ale to vy přece dávno spíte...

Vždyť taky citujme stránky pražského DP: „Omezení provozu, spojená s broušením kolejnic, jsou plánována s ohledem na maximální využití brousícího stroje a se snahou o co nejkratší dopad na tramvajovou dopravu. Z tohoto důvodu jsou veškeré práce prováděny v nočních hodinách, nebo v době nejnižšího provozu (samozřejmě s maximálním využitím již naplánovaných omezení provozu).“

Jenže dnes je pátek 3. července a k tomu 9 hodin dopoledne, což opravdu nevypadá na noc, a vy stojíte před dosti frekventovaným Masarykovým nádražím. A jak bystří čtenáři již pochopili, na této zastávce vám dalších 6 hodin nepřijede ani tramvaj, ani autobus, prostě NIC. I když při pohledu na sloupek... Ehm.

Zastávka bez provozu s čísly a s jízdními řády... Není to divné?

Takhle tedy vypadá zastávka úplně bez provozu tramvají i veškeré další MHD! To víte, krátkodobá výluka. O té se přeci neinformuje... Tedy s výjimkou té žluté cedule, na níž je podrobně popsáno, přes které zastávky a mosty ta vaše tramvaj zrovna bloudí, ale kde jí najít tady v okolí, to už musíte vymyslet sami. Leták předpokládá vaši dokonalou znalost okolních zastávek a téměř dispečerské vědomosti, kudy všudy by to ta vaše pouliční dráha mohla objíždět. Turista nemá šanci získat vůbec žádnou informaci. A Pražan? Na následujících fotografiích je vidět, že zastávky ZCELA BEZ PROVOZU MHD prázdnotou zrovna nezejí... Asi je něco špatně?

O kus dál na náměstí Republiky tramvaje jezdí. Na druhé straně v Jindřišské také, jen tahle JEDINÁ zastávka je na 6 hodin bez provozu. Že by stačilo, aby jeden jediný člověk od DP přijel, otočil jízdní řády, pověsil viditelnou ceduli „Zastávka MIMO PROVOZ“ a zakryl čísla linek? Inu, stačilo. Jenže...

To víte. V DP byl audit a řady zastávkové služby dosti oslabil. Takže není zrovna dost lidiček, kteří by pro každou zastávku napsali a pak tam umístili pro dané místo nejpodstatnější cedulku. Takže se vyrobí jedna univerzální žluťoučká a kaštane (tak se „nadává“ nám cestujícím) vyznej se. Navíc chytrý audit strukturálně šoupnul zastávkovou službu pod údržbu kolejí. Ono by to bylo logické, kdyby roky podceňovaná údržba železa v ulicích nevyžadovala tolik práce, že vedení této složky prostě nestíhá připravit koncepční změny. Všichni jsou rádi, že zajistí alespoň ty základní žluté informace. Jinak daleko více času zabírá přesvědčování vedení města, že tu a tam je potřeba to či ono už opravdu opravit.

Od koho informace?

Ale DP má i jiné složky. Dispečeři o 150 metrů dále na Senovážném náměstí se aktuálně příšerně nudí uprostřed své dlouhé směny, ale mezi prostý lid se jim nechce. Nikdy se jim nechtělo... A nikdo je tam ani nepošle, mají být prostě jinde. Ono totiž opravdu není příjemné schytávat nadávky. A vedení DP ani netuší, že by někde bylo něco špatně. Dispečer je přeci od toho, aby organizoval provoz. A vypadá to, že je mu jedno, že v těch dobře zorganizovaných tramvajích často nejsou žádní lidé. Hlavně, že to někam jede.

DP má rovněž už dva roky informátory, kteří by se pro tuto situaci hodili nejlépe. V rámci marketingové strategie je zaměstnává přímo ředitelství DP. To je snad jediný viditelný pokrok v ulicích. Možná tyhle bezva kluky a holky v oranžových vestách od oranžových stánků znáte? Jenže potkáte je jen na počátcích opravdu velkých změn a výluk. Nějakých 6 hodin, co to je? Na to se peníze nikdy nenajdou.

Přitom se v posledních letech naopak vždy našly na propagační noviny do schránek, kůltúr linky, kinobusy, tisíce propagačních materiálů typu „nejdřív se vystupuje“, stolních her, kalendářů, na grafický design nových obrázků tramvajek a lidiček a další věci. Obecně se DP marketingově krásně přemaloval na růžovo, ale pro cestující, provoz a konečně i tu údržbu kolejí se musí o peníze pořád u města velmi tvrdě žebrat. Navrh huj, vespod... Štve mě to, protože jsem bohužel rok a půl chodil okolo. A tak vím, že za nitky těchto marketingovo-penězotoků se tahá hodně vysoko. A i prostým zaměstnancům DP na kterékoli úrovni nezbývá často než se skřípěním zubů prostě poslouchat.

Pomož si sám, kaštane...

A zatímco na radnici a v nejvyšším vedení DP se tahá za penězošňůrky, na zastávkách si musí cestující pomoci sami. Jako tahle paní. Chvilku na zastávce stála s ostatními, pak pečlivě prostudovala žlutou ceduli a následně se s neuvěřitelným zápalem jala poinformovat všech tak 60 lidí na zastávce. Všechny obešla, vše vysvětlila a ukázala a spoustu lidí tak vysvobodila z nekonečného čekání. Takže alespoň takto je třeba jí poděkovat. No a DP by snad mohl poslat i pár korun...

A nemělo by se zapomenout i na tohoto pána, který sice svérázně, ale také dobře, informoval spoluobčany o chvíli později. Během hodiny jsem rovněž i já třikrát obešel celou zastávku a lidem sdělil, že se tramvaje nedočkají. A přitom jsem si vzpomněl, jak loni byla na pár hodin bez provozu též jediná zastávka Anděl v Nádražní ulici. Tam pro změnu informoval cestující místní metař, v jehož rajónu se výluka konala, a protože to byl muž s dobrou duší, nedalo mu to a svou službu si opeřil pomocí ostatním lidem. Vypadá to opravdu komicky, když vás muž s koštětem naviguje k vaší tramvaji, to mi věřte.

Co k tomu dodat? DP se jednou bude muset naučit dělat informační letáky a tabule, které budou dostatečně výrazně zobrazovat informaci důležitou pro konkrétní zastávku (zde třeba MIMO PROVOZ OD - DO...) a současně se snad brzy dokáže vypořádat v JEDNÉ zastávce s dočasně neplatnými čísly linek a jízdními řády, aby to nevypadalo, že si z lidí dělá blázny. Nebo prostě musí marketing najít nějaké peníze a zejména pro tyto akce v centru města mít na místě připravené své již dva roky vyškolené a jazykově dostatečně vybavené informátory. Jen tak nebudou zejména turisté a důchodci ztraceni.

Držme DP palce. Snad si uvědomí, že kinobusem potěší pár lidiček, ale za pouhých 6 hodin jedné páteční výluky naštve tisíce svých, možná dosud spokojených, klientů. Každý z nich někam spěchal a na rozdíl od pěkného letního kina či nočního muzea si v souvislosti s DP bude určitě pamatovat to negativní. To, že někam včas nedojel, a že ho DP nechal na zastávce na holičkách.

Obhajoba DP sice často zní, že je to hloupost lidí, že nečtou. Ale uznejte, hledali byste vůbec něco ke čtení, když na zastávce uvidíte 60 lidí čekat na tramvaj? Napadlo by vás to? Pro důchodce jsou pak texty moc složité a docela dost vysoko. Takže to pak dopadá tak, že lidé celý den obtěžují v celém okolí řidiče tramvají, lezou jim do kabiny, ti jsou brzy podráždění, hrubí, nervózní a jejich jízda se stává nebezpečnou. A přibývá nadávek, konfliktů, nepříjemných situací, které největšímu pražskému dopravci vůbec nedělají dobrou reklamu. Přitom by v nejvyšším vedení podniku a města stačilo jen vnímat, že v některých chvílích všechno v ulicích v pořádku opravdu není.

Příště čtěte: Causa Letňany...aneb Pražská dopravní apokalypsa 5

Autor: Martin Šubrt | čtvrtek 16.7.2009 7:00 | karma článku: 30,86 | přečteno: 7204x
  • Další články autora

Martin Šubrt

Povídání o jízdném v pražské hromadné dopravě

Často poněkud vyhrocená diskuse na téma zdražení či nezdražení jízdného v pražské MHD probíhá v médiích již několik týdnů. Je to především politické téma, což znamená, že převažují emoce a na konkrétní čísla nezbývá moc prostoru.

29.7.2020 v 18:33 | Karma: 41,24 | Přečteno: 19322x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Ruská ruleta: Koho zabije tenhle billboard?

Pojďte řidiči a řidičky, budeme si hrát. Co? Ruskou ruletu. Kde? V Praze, na Štěrboholské radiále. Že vás do hry nemusím zvát? Inu ano, tuhle "reality show" vlastně u Štěrbohol hrajete už cca 3 roky... 

15.7.2011 v 7:25 | Karma: 33,53 | Přečteno: 4564x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Múza

Vystupuji z vlaku a kráčím do neznáma. Tu chodbu bych měl znát, ale najednou mi není ani trochu povědomá. Obklopují mě nepřátelské zdi, změť plakátů a prázdných pohledů kolemjdoucích.

31.5.2011 v 7:22 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1852x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šubrt

Nová signalizace pro tramvaje není dokončená, potřebuje dopracovat

Pražský dopravní podnik v pátek oznámil, že úspěšně skončilo dvouleté testování nových barevných signalizací pro tramvaje, které byly instalovány na samostatné trati v Braníku.

23.5.2011 v 7:20 | Karma: 25,02 | Přečteno: 4134x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč některé tramvaje (a zvláště jednu z nich) nemáme rádi...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 13 - Napadlo vás někdy, proč tu či onu tramvaj nebo autobus máme rádi a cestuje se nám v nich příjemně, a u jiných si jen smutně povzdechneme ihned, jak je spatříme na obzoru?

10.9.2010 v 7:10 | Karma: 47,95 | Přečteno: 66840x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Palladium, jeho okolí, auta a my...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 12 - Asi ke každému obyvateli Prahy někdy doletěla jistě dobře míněná slova pražských radních, že individuální automobilovou dopravu v centru je třeba omezovat.

8.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,19 | Přečteno: 6674x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pozor i na odborníky...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 11 - Možná vám z předchozích i následujících textů vyplyne, že jen dopravní odborníci s možností navrhovat, doporučovat a rozhodovat jsou zárukou správného rozvoje pražské dopravy.

7.9.2010 v 7:10 | Karma: 22,93 | Přečteno: 4037x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Magistrála do tunelu?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 10 – Když si sv. Václav prostřednictvím českých vlastenců konečně vyprosil stavbu své sochy na nejznámějším českém náměstí, bylo ještě potřeba zařídit, aby si jí všichni všimli. 

6.9.2010 v 7:10 | Karma: 26,59 | Přečteno: 5248x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

V Myslíkově se mohlo myslet víc...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 9 – Jak se stane, že si chvályhodné dílko najednou zaslouží chvály méně než půlku?

2.9.2010 v 7:10 | Karma: 27,16 | Přečteno: 4478x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Své opravny tramvají Praha nepotřebuje?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 8 – Jak je důležité míti Filipa, který nám pomůže rychle předat firmě s neznámým vlastníkem tu část Dopravního podniku, která téměř jako jediná může městu vydělávat?

1.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,98 | Přečteno: 4566x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

„Dé“ jako Děsně Dlouhé Doufání…

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 7 – Téměř dvacet pět let plánovaní a slibování realizace metra v místech, která ho nutné potřebují. A přesto výsledek stále není úplně jistý.

31.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,71 | Přečteno: 8184x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč „áčko“ stavíme před „déčkem“? Podle abecedy to není...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 6 – Před vámi na stole leží vedle sebe studie jednoho velmi potřebného a druhého zatím zbytečného úseku metra. Koukáte na trasu pro 50 000 nebo pro 10 000 lidí. A máte si vybrat.

30.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,02 | Přečteno: 7277x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pohádka o zlobivé tramvaji, která zabloudila (fotopohádka)

Asi to bude těmi horkými letními dny, ale pražské tramvaje mají stále častěji svou vlastní hlavu. Někdy jezdí samy bez řidičů, jindy zase úplně zabloudí. Inu, stane se...   

2.7.2010 v 7:30 | Karma: 46,76 | Přečteno: 27489x | Diskuse| Fotoblogy

Martin Šubrt

Můj nabitý den. Nebo vybitý?

Ráno vstanu a opařím se čajem... Moment, to je jiný příběh. Literárně a filmově už zpracovaný. Takže raději obraťme list. 

3.11.2009 v 7:00 | Karma: 21,39 | Přečteno: 3804x | Diskuse| Ostatní

Martin Šubrt

Nejen virtuální pohlazení od Jarka Nohavici

Vítejte přátelé na internetu, v zemi blogů, diskusí a chatů... Ale také fajn hravých písniček v mp3. Pár takových poslal na síť sítí před pár dny Jarek Nohavica ve volně stahovatelném albu s názvem Virtuálky.

2.11.2009 v 7:00 | Karma: 33,18 | Přečteno: 5332x | Diskuse| Kultura

Martin Šubrt

Causa Letňany...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 5 – Metro pro lidi, kvůli olympiádě, k novému výstavišti nebo prostě jen do polí?

17.7.2009 v 7:00 | Karma: 36,56 | Přečteno: 10403x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Chtěli metro, ne rychlodráhu! Budou mít obojí...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 3 - Když to metro na letiště přece chtěla spousta lidí a dokonce řada z nich podepsala petici, ne?

15.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,10 | Přečteno: 13865x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Metro na letiště, ze kterého zůstává rozum stát...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 2 - Prodloužení metra A na letiště Ruzyně je skutečně naprostou záhadou. A protože jde o záhadu pěkně drahou, omluvte opravdu příšernou délku textu. 

14.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,70 | Přečteno: 22466x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když se člověk začne stydět za sebe, svůj obor i své město...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 1 - Úvodní povídání o pražské dopravě a jejích mnohých záhadách.

13.7.2009 v 7:00 | Karma: 29,64 | Přečteno: 5445x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Virtuální rande v předpůlnoční tramvaji

Zbývá hodina do půlnoci. Na ostrůvku tramvajové zastávky postává jen několik lidiček. Pár jednotlivců i dvojic se vrací z restaurací, někteří méně šťastnější možná teprve z práce. 

29.6.2009 v 7:00 | Karma: 24,87 | Přečteno: 3636x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7305x
Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-). subrt.martin@seznam.cz