Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Myslíkově se mohlo myslet víc...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 9 – Jak se stane, že si chvályhodné dílko najednou zaslouží chvály méně než půlku?

Oprava nutná

Dlouhé roky vypadala Myslíkova ulice zpustle. Zazáplatované chodníky, které nelákaly k procházce. Žádná zeleň. Stará rozpadající se tramvajová trať. Místo kvalitní vozovky dlažba, která s narůstajícím počtem projíždějících vozidel přispívala k nepříjemnému růstu hladiny hluku. A tramvajová linka číslo 21, stojící často v koloně vozidel před nábřežím, zde nějaký čas jezdila jen proto, že pro ni na Karlově náměstí už nějak nezbylo místo.

Není divu, že byla oprava této komunikace ležící na hranici městských částí 1 a 2 potřebná. Na rekonstrukci tramvajové trati přispěly letos i strukturální fondy EU, tak nebyl důvod se do akce nepustit. Navíc šlo také o ideální příležitost, jak v daném místě napravit některé dlouhodobé dopravní hříchy.

Jak to dopadlo?

První problém, hluk, byl z výrazné části odstraněn náhradou dlažby asfaltovým povrchem. Vzhledem k tomu, že Myslíkova ulice nadále slouží pro část tranzitních jízd automobilů mezi Žitnou a Jiráskovým mostem, nebylo jiné volby. Byť je třeba uznat, že ulice bez dlažebních kostek ztratila na části svého historického kouzla.

Zadláždění chodníků bylo samozřejmosti, ovšem doplnění zeleně se už tak moc nepovedlo. Nové výběžky chodníků mezi parkujícími vozidly se totiž v mnoha případech ocitly přímo nad inženýrskými sítěmi, takže představa z několika architektonických studií o kompaktní aleji stromů nakonec vzala za své. Možná se v ulici sem tam objeví větší květináče…

A jsme u prvního problému celé rekonstrukce. Byť se stavbaři zakousli do ulice opravdu pořádně hluboko, povolení od městských částí 1 a 2 vlastně měli pouze na rekonstrukci povrchů. To znamená, že by okraje chodníků i poloha tramvajových kolejí měly zůstat nezměněné. Naštěstí v Praze již poměrně dobře funguje spolupráce se síťaři, kteří si tak i v tomto případě opravili své vodovody a plynovody na počátku stavby. Bohužel s nimi ale v rámci uličního profilu nemohli pohnout do potenciálně vhodnější polohy.

Bez koncepce nejsou výsledky

Horší je to s koordinací stavby z hlediska jejího dlouhodobého účelu dopravního a urbanistického. V Praze vlastně není nikdo, kdo by na podobné věci dbal. Dopravní podnik se soustřeďuje na svou tramvajovou trať, městské části na své chodníky, zachování parkovacích míst a vydání formálních povolení, projektant, případně TSK, se věnují konkrétnímu technickému průběhu stavby a například objízdným trasám. Všichni spolu jednají, produkují řadu zápisů, ale celému tomuto mumraji chybí nadhled a koncepční vedení. Někdo, kdo by zájmy jednotlivých účastníků akce propojoval do funkčního celku.

Ještě před několika lety tuto funkci alespoň částečně plnil Ústav dopravního inženýrství (ÚDI) hl. m. Prahy. Jenže jeho činnost byla postupně omezována, až byl na základě auditu firmy BNV zrušen a po začlenění do TSK se jeho pracovníci stali pouze technickými zpracovateli dopravních řešení, která jsou jim zadána. Veškerá koncepční činnost tím z hlediska dopravy v Praze prakticky skončila.

Ulice pro auta a postávající tramvaje?

V Myslíkově se to projevilo nepříjemným způsobem. Přestože jednou z podmínek přidělení dotace z peněz EU bylo po rekonstrukci trvalé zavedení tramvajové linky v obou směrech (místo dosavadní jednosměrné l. č. 21), základní problém, který v ulici roky přetrvával, tedy, že tramvaje dlouho postávaly v koloně vozidel ve směru k nábřeží, ten rekonstrukce neodstranila.

Místo jízdního pruhu tak nadále těsně vedle kolejí parkují vozidla (v zelené zóně placeného stání). Městské části rády bojují za každé parkovací místo, takže takový výsledek je obvyklý, jenže v tomto případě vůbec nebyl nutný. Potenciální úbytek stání v Myslíkově šlo velmi snadno nahradit o 50 metrů vedle změněním způsobu parkování (z podélného na šikmé) v ulici Pštrossově. Šířka boční komunikace to bez problémů umožňovala.

Automobily však dostaly přednost i v dalších směrech. Tramvajová zastávka Myslíkova sice nyní září novotou, ale bohužel na špatném místě. Pro její rovnoměrné využití lidmi z okolí a daleko rozsáhlejší oživení ulice se dlouhodobě zvažoval její posun doprostřed opravované komunikace, mezi Křemencovu a Pštrossovu. Jenže kvůli autům vyjíždějícím z ulice Odborů už v minulosti tato zastávka „odskákala“ skoro až ke Spálené ulici. Nemohla přece automobilům na jejich cestě na nábřeží překážet.

Toto uspořádání rekonstrukce jen stavebně potvrdila a zároveň ponechala absurdní vyznačení přednosti osobních vozidel (vyjíždějících z vedlejší ulice Odborů) před tramvajemi, které se zde kratší či delší dobu nadále musí koukat na stopku. Zároveň poloha zastávky Myslíkova komplikuje případné úvahy o přestavbě zastávek Lazarská na denní přestupní uzel, protože pak je od nich zbytečně blízko.

Schizofrenie nebo pouhá nevědomost městský částí?

Je záhadou, proč městské části Praha 1 i Praha 2 tolik proklamují preferenci hromadné dopravy a bojují za tunel magistrály za Muzeem (Praha 1) a za krásné Karlovo náměstí (Praha 2), když v případě daleko jednodušším výrazně selhaly a značné investice v Myslíkově mají z dlouhodobého pohledu maximálně poloviční prospěch? Všechna povolení a rozhodnutí ve věci stavby rekonstrukce tramvajové trati i odhlučnění ulice byla totiž z jejich strany evidentně jen formální, bez myšlenky a nápadu, v rozporu s dopravní politikou města i jeho dlouhodobými strategiemi.

Nabízí se například otázka, proč v Myslíkově nevznikla směrem k nábřeží také cyklostezka, která je v tomto místě maximálně účelným řešením, neboť spojuje pro cyklisty relativně dopravně klidné a dostupné centrum s nábřežní cyklotrasou ve směru do Braníka a Modřan. Praha zde mohla dokázat, že umí i v blízkosti centra navrhovat skutečně komplexní dopravní řešení nezaložená pouze na vodorovném značení. Nestalo se…

Pozitivní snížení hluku a nový vzhled chodníků jsou tak v Myslíkově bohužel vyváženy vědomým zachováním zpožďování provozu linky MHD (nyní linky č. 14) souběžným provozem automobilů, špatnou polohou zastávky tramvaje, absencí vhodné infrastruktury pro cyklisty a v důsledku konfliktu se sítěmi omezeným podílem zeleně. Pokud nepřistoupí MČ Praha 2 ke změně dopravní organizace spočívající v zamezení kontinuálního průjezdu automobilů po trase Žitná – Odborů – Myslíkova – Jiráskovo náměstí, tak se domnívám, že je v rámci vyhodnocení dopadů stavby ze strany poskytovatele části finančních prostředků (fondy EU) vhodné Prahu požádat o navrácení dotace zpět.

A to uvádím i s tím vědomím, že příjemcem dotace byl dle mých informací DP hl. m. Prahy, který ve spolupráci se svými dodavateli svůj díl práce v Myslíkově odvedl na výbornou. Nicméně nějak je již třeba vedení města a městských částí na absurdní neexistenci dopravních a urbanistických koncepcí upozornit. Ať už jde o měřítko jedné ulice, nebo celé Prahy.

Příště čtete: Magistrála do tunelu?...aneb Pražská dopravní apokalypsa 10

Autor: Martin Šubrt | čtvrtek 2.9.2010 7:10 | karma článku: 27,16 | přečteno: 4477x
  • Další články autora

Martin Šubrt

Povídání o jízdném v pražské hromadné dopravě

Často poněkud vyhrocená diskuse na téma zdražení či nezdražení jízdného v pražské MHD probíhá v médiích již několik týdnů. Je to především politické téma, což znamená, že převažují emoce a na konkrétní čísla nezbývá moc prostoru.

29.7.2020 v 18:33 | Karma: 41,24 | Přečteno: 19317x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Ruská ruleta: Koho zabije tenhle billboard?

Pojďte řidiči a řidičky, budeme si hrát. Co? Ruskou ruletu. Kde? V Praze, na Štěrboholské radiále. Že vás do hry nemusím zvát? Inu ano, tuhle "reality show" vlastně u Štěrbohol hrajete už cca 3 roky... 

15.7.2011 v 7:25 | Karma: 33,53 | Přečteno: 4561x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Múza

Vystupuji z vlaku a kráčím do neznáma. Tu chodbu bych měl znát, ale najednou mi není ani trochu povědomá. Obklopují mě nepřátelské zdi, změť plakátů a prázdných pohledů kolemjdoucích.

31.5.2011 v 7:22 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1849x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šubrt

Nová signalizace pro tramvaje není dokončená, potřebuje dopracovat

Pražský dopravní podnik v pátek oznámil, že úspěšně skončilo dvouleté testování nových barevných signalizací pro tramvaje, které byly instalovány na samostatné trati v Braníku.

23.5.2011 v 7:20 | Karma: 25,02 | Přečteno: 4132x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč některé tramvaje (a zvláště jednu z nich) nemáme rádi...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 13 - Napadlo vás někdy, proč tu či onu tramvaj nebo autobus máme rádi a cestuje se nám v nich příjemně, a u jiných si jen smutně povzdechneme ihned, jak je spatříme na obzoru?

10.9.2010 v 7:10 | Karma: 47,95 | Přečteno: 66836x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Palladium, jeho okolí, auta a my...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 12 - Asi ke každému obyvateli Prahy někdy doletěla jistě dobře míněná slova pražských radních, že individuální automobilovou dopravu v centru je třeba omezovat.

8.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,19 | Přečteno: 6671x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pozor i na odborníky...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 11 - Možná vám z předchozích i následujících textů vyplyne, že jen dopravní odborníci s možností navrhovat, doporučovat a rozhodovat jsou zárukou správného rozvoje pražské dopravy.

7.9.2010 v 7:10 | Karma: 22,93 | Přečteno: 4034x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Magistrála do tunelu?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 10 – Když si sv. Václav prostřednictvím českých vlastenců konečně vyprosil stavbu své sochy na nejznámějším českém náměstí, bylo ještě potřeba zařídit, aby si jí všichni všimli. 

6.9.2010 v 7:10 | Karma: 26,59 | Přečteno: 5245x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Své opravny tramvají Praha nepotřebuje?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 8 – Jak je důležité míti Filipa, který nám pomůže rychle předat firmě s neznámým vlastníkem tu část Dopravního podniku, která téměř jako jediná může městu vydělávat?

1.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,98 | Přečteno: 4563x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

„Dé“ jako Děsně Dlouhé Doufání…

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 7 – Téměř dvacet pět let plánovaní a slibování realizace metra v místech, která ho nutné potřebují. A přesto výsledek stále není úplně jistý.

31.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,71 | Přečteno: 8181x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč „áčko“ stavíme před „déčkem“? Podle abecedy to není...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 6 – Před vámi na stole leží vedle sebe studie jednoho velmi potřebného a druhého zatím zbytečného úseku metra. Koukáte na trasu pro 50 000 nebo pro 10 000 lidí. A máte si vybrat.

30.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,02 | Přečteno: 7275x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pohádka o zlobivé tramvaji, která zabloudila (fotopohádka)

Asi to bude těmi horkými letními dny, ale pražské tramvaje mají stále častěji svou vlastní hlavu. Někdy jezdí samy bez řidičů, jindy zase úplně zabloudí. Inu, stane se...   

2.7.2010 v 7:30 | Karma: 46,76 | Přečteno: 27482x | Diskuse| Fotoblogy

Martin Šubrt

Můj nabitý den. Nebo vybitý?

Ráno vstanu a opařím se čajem... Moment, to je jiný příběh. Literárně a filmově už zpracovaný. Takže raději obraťme list. 

3.11.2009 v 7:00 | Karma: 21,39 | Přečteno: 3801x | Diskuse| Ostatní

Martin Šubrt

Nejen virtuální pohlazení od Jarka Nohavici

Vítejte přátelé na internetu, v zemi blogů, diskusí a chatů... Ale také fajn hravých písniček v mp3. Pár takových poslal na síť sítí před pár dny Jarek Nohavica ve volně stahovatelném albu s názvem Virtuálky.

2.11.2009 v 7:00 | Karma: 33,18 | Přečteno: 5329x | Diskuse| Kultura

Martin Šubrt

Causa Letňany...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 5 – Metro pro lidi, kvůli olympiádě, k novému výstavišti nebo prostě jen do polí?

17.7.2009 v 7:00 | Karma: 36,56 | Přečteno: 10400x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když vystojíte na zastávce v Praze důlek...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 4 – Ono někdy opravdu čekání na tramvaj trvá věky. I to sobí spřežení na Čukotce pak jede častěji.

16.7.2009 v 7:00 | Karma: 30,86 | Přečteno: 7200x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Chtěli metro, ne rychlodráhu! Budou mít obojí...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 3 - Když to metro na letiště přece chtěla spousta lidí a dokonce řada z nich podepsala petici, ne?

15.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,10 | Přečteno: 13862x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Metro na letiště, ze kterého zůstává rozum stát...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 2 - Prodloužení metra A na letiště Ruzyně je skutečně naprostou záhadou. A protože jde o záhadu pěkně drahou, omluvte opravdu příšernou délku textu. 

14.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,70 | Přečteno: 22463x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když se člověk začne stydět za sebe, svůj obor i své město...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 1 - Úvodní povídání o pražské dopravě a jejích mnohých záhadách.

13.7.2009 v 7:00 | Karma: 29,64 | Přečteno: 5443x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Virtuální rande v předpůlnoční tramvaji

Zbývá hodina do půlnoci. Na ostrůvku tramvajové zastávky postává jen několik lidiček. Pár jednotlivců i dvojic se vrací z restaurací, někteří méně šťastnější možná teprve z práce. 

29.6.2009 v 7:00 | Karma: 24,87 | Přečteno: 3636x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7305x
Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-). subrt.martin@seznam.cz