Nový ředitel pražského DP se asi rozhodl vyhnat cestující do aut?!

27. 07. 2007 5:58:04
To by člověk neřekl, že bude muset za necelé dva týdny po druhém dílu již proslulé série o chování pražského Dopravního podniku k cestujícím psát díleček třetí. Připadám si už skoro jako Joan Rowlingová, po které také pořád chtějí další a další pokračování příběhů o proslulém čarodějnickém učni.
Tak odtud jedou linky 9, 14, 54 (ta chybí úplně), 58 a 91 doleva, ostatní pak rovně. Ale DP jen tak asi z legrace či lenosti přelepil směrové šipky...Tak odtud jedou linky 9, 14, 54 (ta chybí úplně), 58 a 91 doleva, ostatní pak rovně. Ale DP jen tak asi z legrace či lenosti přelepil směrové šipky...Martin Šubrt

Nevím sice, kde se učil nový ředitel DP, ale poslední dny to vypadá, že u lorda Woldemorta. A také se zdá, že od něj má jasné úkoly. Uvést pražskou hromadnou dopravu do stavu, kdy jen poblouzněný blázínek bude mít chuť jejích služeb využít.

A tak stejně jako britská autorka, byť o pár miliard liber chudší, píšu další díl. Stejně jako u Harryho Pottera to ale vypadá, že s každým dalším pokračováním je příběh stále chmurnější, ponurejší a síly zla pořád více nabývají vrchu.

Zdá se, že do dávno probíhající transformace DP vstoupil nový "transformátor", který se vžil do role absolutistického monarchy a systém, který už léta fungoval jen tak tak, se definitivně poroučel do říše temnot.

Protože to, co se děje v posledních dnech, už je opravdu na hraně všeho, čeho se DP v posledních letech dopouštěl. Dokonce bych si dovolil říci, že vedení DP ztratilo poslední zbytky schopnosti podnik vést a soustředilo se jen na to, jak při tom "nevedení" dobře vypadat.

Ohlednutí za díly minulými

Pro připomenutí čtenářům, kteří o první dva díly proslulé ságy přišli, doporučuji následující odkazy. První díl z loňského roku je k dispozici na http://www.prazsketramvaje.cz/jizdnirady/infodppraha.pdf a druhý díl necelých 14 dní starý najdete zde http://www.prazsketramvaje.cz/jizdnirady/infodppraha2007.pdf, případně ve stručnější verzi v předchozím příspěvku tothoto blogu.

Oranžová revoluce

Léta se v Praze sjednocovaly barvy výlukových informací o dopravě. Probíhala řada jednání s mnoha dopravci a snad podle vzoru Krakova se přistoupilo ke žluté barvě. A přišel jistý pán s jistou reklamní agenturou a DP si najednou svévolně vše změnil na oranžovou. Budiž, oranžová je i na silnici barvou objížďky, takže to má svou logiku.

Ale když už se něco takového dělá, asi by to chtělo nějakou přípravu. Ne že budou ještě měsíc na spoustě zastávek jízdní řády žluté, bílé a oranžové. Vyber si, kaštane (=přezdívka pro cestující)...

V DP se teď také má šetřit, takže nechápu, kde se najednou vzaly peníze na najmutí reklamní agentury, grafiků a dalších "důležitostí", když jen tak tak fungovalo i prosté faktické naplnění stávajících informačních výstupů z DP.

Jak vysvětlí ředitel lidem to, že v DP je spousta lidí zabývajících se výrobou a distribucí informačních materiálů a on si najme sličné studentky a statné junáky, aby je tři dny ve slušném vedru v ulicích trápil tím, že musí rozdávat naprosto zpackané a informačně bezcenné letáky? Jak vysvětlí městu a jeho obyvatelům nový ředitel to, že nechal vyrobit cca 800 vlaječek "Hurá" na všechny tramvajové soupravy. Načež se zjistilo, že jediné, co se lidem na "Hurá akci" líbí, je možnost si tu vlaječku ukrást domů.

A ve stejném období, kdy začaly vlaječky v tramvajových vozovnách docházet, se vedení DP nezabývalo tím, že má úplně tragicky zpackané letáky plné chyb, v nichž si vlastně z cestujících dělá legraci. Ale především se staralo o to, aby vlaječky byly na linkách jezdících přes Václavské náměstí. A tak linky na "Václaváku" byly povinně ovlaječkovány, zatímco na jiných už "slušivá" ozdoba postupně chyběla.

P1010069.JPG

To jsou ale starosti pane řediteli, ty vám opravdu vůbec nezávidím.... A ještě jste se prý dozvěděl, že ty plastové vlaječky, jak plácají za jízdy o tramvaj, tak postupně porušují lak každého vozidla. Tak musely vlaječky dolů. Ale prý už jste dal vyrobit látkové, aby se Pražané necítili poškozeni, že jim vlaječky nebudou dělat "radost" celé léto. Hurá... Doufám, že tato informace je jen fáma, protože, je-li pravdivá, jde to s pražskou dopravou opravdu z kopce...

Připadáte si jako v Kocourkově? Neblázněte, tam to byla oproti Praze úplná pohodička. Takový blázinec, co je aktuálně tady, ještě bohužel nebyl literárně popsán...

Jak se v Praze opravují koleje a jak si to DP kontroluje...

Procházel jsem se první den provozu po nově rekonstruované křižovatce Albertov. Je vůbec možné, že mohl někdo z DP tuhle stavbu převzít? Na pár metrech čtverečních je tam provedeno takového stavebního šlendriánu, že by mě podepsat převzetí nemohl nikdo přinutit ani s nabitou zbraní u hlavy.

Především zatlačovačka postranních gumových pásů do panelů BKV se zde činila. U nově realizované "vídeňské" zastávky Albertov se koleje dmou z panelů a rozhodně to není pýchou... Gumové trhance čnějí z kolejového svršku podobně i o kousek dále. I v úplně nových panelech je zatlačování tragicky odfláknuto. Výsledkem je hlučnější průjezd tramvají, jejichž pohyb doprovází "příjemná" rezonance ze všeho kovového, co je okolo.

Třeba "novostavba" ve Svobodově ulici je ve vztahu k okolí opravdu snad ještě hlučnější, než byla před opravou. A špatně zatlačené kolejnice jsou hlavní příčinou. Ale okolo jede hlučný vlak, tak proč se nějak snažit, že... Jenže DP si stavbaře bohužel běžně nepohlídá ani jinde...

pryz-albertov-01.jpgTakhle že vypadá práce investora, který má dle auditu šetřit a brzo zvyšovat jízdné? No, posuďte to sami na fotografii výše... A jak se šetří třeba ve Spálené? Tady tramvaje rachotí, jakoby vozy jely po tankodromu. Zde se ale koleje překvapivě neopotřebovávají obroušením, ale dokonce se štípou.

kolej.jpgMám dva semestry Materiálů a technologie, ale takhle rozhodně kvalitní materiál nevypadá. To si to DP neumí zkontrolovat? Případně přece musí být u výrobce možnost okamžité reklamace. Poslední roky se říká, že v Praze máme koleje z čokolády... Tahle naopak vypadá, že je snad ze skla... A oboje je poněkud alarmující zjištění.

Aktuální stav informování v MHD Praze

P1010394.JPG

Přestože na situaci na další fotografii byli odpovědní pracovníci DP i "oranžoví" studenti vyslaní do ulic upozorněni, na Národní třídě i 24.7. 2007 vypadal sloupek takto. Linka 54 chybí úplně, ostatními oranžovými linkami jsou přelepeny šipky, kam co jede. To by totiž dalo práci vyznačit, že linky 9, 14, 54, 58 a 91 jedou doleva a ostatní rovně. Bylo by to moc přelepování. A tak je kvůli této lenosti DP na Národní třídě dnes často pořádný zmatek. A ještě si všimněte jedné věci. Každá samolepka má vlastně jiný font písma. Jak to někde přišlo v počítači pod ruku, takové číslo se objevilo na samolepce...

P1010397.JPG

U Národního divadla je situace 24.7. stejná. Linka 54 tu sice je, ale není oranžová. A hádejte, co jede doprava na nábřeží a co na most? Přes šipky prostě nějaký pracovník plácnul oranžové linky a padla. Omlouvám se, ale za tohle zvěrstvo by prostě měla přijít výpověď na minutu. Případně přeřazení na jinou práci, protože člověk, co tohle takto nalepil, nemá vůbec schopnost tento druh práce vykonávat.

P1010406.JPG

A u Anděla je to taky pěkný oříšek pro Popelku na luštění. Kam že to jedou linky 14 a 54? Skoro bych si tipnul, že doleva. A nebo ne? Ale na tomhle sloupku je alespoň i vysvětlení celé akce DP v podobě poslední samolepky: Prague Conspiracy... Tak to je ono, může za to všechno pražský tajný spolek, spiknutí, nebo pražská konspirace... To se mi ulevilo, že to není jen totální zanedbání povinností DP... Ach jo.

P1010400.JPG

V přístřešcích MHD se stal nový "jezevčík" (neboli podlouhlé schéma linek) opravdu problémem. Jak jsem předpokládal. Pořád mu chybí proporce města, špatně se v něm orientuje, je to pouze jakýsi grafický seznam linek, který složitě kdokoliv přiřadí ke své mapě. Navíc je v době výluk neplatný...

Ale přesto byl k 18.7. dodán nový, na němž je vyznačena výluka Štefánikova mostu a trvalé změny linek 15 a 24. Ale proč tam nejsou výluky na nábř. E. Beneše a na Palackého nám.?

Jednak se opravdu špatně do tohoto podkladu kreslí. To chápu. Ale na to snad měl DP myslet dřív, když tuhle podobu do přístřešků na jaře dal? A že přece nejde tohle vyměňovat kvůli každé výluce. Dobře, souhlas. Ale pak tam tedy nevyznačujte výluku Štefánikova mostu, která skončí 22.8. 2007. Stejně pak budete dělat jezevčík nový, tak tam do té doby další změny klidně být mohly. Takhle tento způsob informování mate lidi a turisty DP dvojnásob, když nějaká změna tam je a jiná ne.... Nezbláznil se na DP někdo?

P1010398.JPG

Zase to bohužel zavání leností. Výluka Štefánikova mostu tam byla již z minulého tisku, tak jsme ji tam nechali.

P1010411.JPG

A co třeba tahle mapka? Je dnes někomu k něčemu. Jsou jich v Praze tisíce a všude je znázorněn trvalý stav. A každý turista se dle ní řídí, dokud se tvrdě nespálí a nepomyslí si o pražském DP svoje...

P1010404.JPG

Podle těchto mapek se po Palackého nám. vesele jezdí... Opět chápu, že nelze tyto mapky měnit kvůli každé výluce, ale co třeba trošku přemýšlet a v době největších výluk mít k dispozici mapku, na níž nebudou tramvajové linky, ale jen výrazněji vyznačeny tramvajové tratě se zastávkami. A k takové mapě mít přelepky, které vždy správně vyznačí, kde se nejezdí.

Taková mapa nemusí být používána při každé výluce, ale přinejmenším při těch, kdy je doprava v centru naprosto vzhůru nohama a jakákoliv zmatečná informace vede k obrovským zdržením a naštvání cestujících.

A ke zmíněné "slepé" mapce je pak samozřejmostí samostatně nabídnout třeba na rotačkách tištěné plánky s aktuálním linkovým vedením, například ty, které zkoušíme svým čtenářům nabídnout na stránkách prazsketramvaje.cz. Je to tak těžké?

Nebo alespoň k mapkám trvalého stavu doplňovat obrovské nápisy TRVALÝ STAV v několika jazycích a v metru hned vedle nich doplnit aktuální mapky s linkovým vedením, na něž bude ještě výrazněji graficky odkázáno. Info o tarifu přece může být na druhé straně informačního stojanu v metru. Tohle by přece taky šlo, kdyby si to chtěl DP trošku zjednodušit. Což má přece DP rád....

P1010407.JPG

V informačních střediscích si DP taky práci ulehčuje. Obsluze je fuk, že 24.7. 2007 nabízí balík letáků k výluce Švehlovy ulice, která skončila 9.7. 2007. Prostě opět Kocourkov...

P1010403.JPG

A co tyhle mapy, které ani nevyměňuje Dopravní podnik? Také je na nich trvalý stav. A ještě dokonce zastaralý trvalý stav.... Dva roky na těchto mapách jezdila linka 207 stále na Staroměstskou, ač tam dávno vozil lidi autobus 133. A dnes na téhle mapce jezdí linka 24 na Ládví (?! již dlouho tomu, že) a linka 15 do Kobylis. Proč se starat o drobné změny? To je jen kosmetický detail, že?

Ale hlavně se na téhle mapce také vesele jezdí na Palackého nám. A žádná prázdninová změna se jí netýká. Jezdí na ní klidně nyní zrušené linky 7, 13 i 21 a o lince 37 se nedozvíte vůbec nic. Proč taky, je to jenom TRAFFIC MAP... Kus papíru, který je z hlediska snahy získat informaci o dopravě úplně bezcenný. Nebylo by lepší tuhle reklamní plochu raději pronajmout někomu jinému a mít z ní alespoň peníze? Teď je z ní jen ostuda...

P1010436.JPG

U Anděla nás město prostě informuje, že vše jezdí jak má. A přitom řešení jsem už popsal výše. Dočasná slepá mapa se zvýrazněnými tratěmi tramvají a jejich zastávkami (bez čísel linek) doplněná informacemi pro turisty i Pražany třeba na A3. Jak snadné a vůbec ne drahé. Mnohem dražší jsou jiné pokusy DP, bohužel...

hura-vyvoleni-02.jpg

Třeba umístění těchto stánků do ulic od středy 18.7. do pátku 20.7. (byly umístěny na Palackého nám., Karlově nám., u Národního divadal a u Anděla) bylo podobným pokusem. Na tyto akce má přece DP placené zaměstnance, z nichž část ještě bude propouštět. Tak proč si najímá studenty? Ti se museli linky složitě učit a poskytnout informace uměli tak dosti omezeně. Letáky, které rozdávali, byly úplně špatně, takže ani ty jim moc nepomohly. Takže peníze města byly utraceny za úplný nesmysl a pár fajn mladých lidí vystřízlivělo při denních horkých šichtách od šesti do sedmi z pocitu, že jejich činnost měla někomu pomáhat. Vlastně měla pomáhat, ale asi jen "imidži" pana "Hurá" ředitele. Tak doufám, že už je s ní spokojen.

Protože pokud ještě jednou pošle studenty do stánku na takovéto místo (viz. foto), tak si brzo může "imidž" pěstovat v kriminále. Umístit stánek s letáky na 1,5 metru široký nástupní ostrůvek je totiž zločin kriminální povahy. Ti kluci zde a všichni, kdo si leták brali, byli v každém okamžiku v ohrožení života od projíždějících aut a tramvají. Osoba na fotografii stojí co nejtěsněji u stánku a přesto přesahuje batohem dost slušně do jízdní dráhy automobilů. Za čtvrt hodiny, kdy jsme s kolegou na místě byli, málem tramvaj přejela jednu paní a auto "hurá" studenta... To opravdu nešlo umístit stánek na dostatečně široký chodník vedle?....

Opět prostě "Hurá" akce. Nepřipravená, nebezpečná, drahá a k ničemu. Styďte se, pane řediteli. Je to ostuda a Vy jste za ní přímo odpovědný.

Shrnuto a podtrženo

Opravdu to poslední dny vypadá, že se pan ředitel Dvořák rozhodl vyhnat lidi z vozidel městské dopravy, případně je přimět k tomu, aby víc z nich začalo zvažovat, zda za ní ještě vůbec platit. V Nuslích dva měsíce kvůli výluce Albertova nemohli lidé využívat linku 7 a ani náhradní autobus je neprovezl z Otakarovy přímo třeba na nábřeží. Teď se zase opravuje Palackého náměstí, takže linka 7 nejezdí ani nadále. A tak musí lidé z Nuslí, pokud chtějí k Andělu, jet na Karlovo náměstí. A tam třeba na metro. Tak by si člověk řekl, že budou moci jet třemi linkami, které jim k domovům jezdí obvykle. Aby byli na "Karláku" rychleji, když další skoro 4 měsíce budou muset přestupovat.

A ono ne. Mají jen linky 18 a 24 v prázdninových prodloužených intervalech. A přitom na Albertově jim nesmyslně k Podolské vodárně odbočí prázdný vůz odkloněné linky číslo 4. Nusle Vám děkují, pane "Hurá" řediteli.

A protože linka 4 jede do nikam, napadlo DP nasadit na ní sólo vůz (Ropide, dohlížíš na DP vůbec? Protože tohle nemohlo vzejít z Ropidu? Nebo snad ano?). Tento fakt zase opravdu potěšil obyvatele v okolí Francouzské ulice, kteří si nejprve zvykali na prodloužené prázdninové intervaly na všech linkách a jen se jim to povedlo, dostali další pozitivní "službu".

Teď si tedy zas užívají v přeplněném sólovoze linky 4. Ony totiž linky 22 a 23 mají občas problémy s přesností provozu, takže ta čtyřka je někdy jediné řešení, jak se dostat k metru třeba na I. P. Pavlova. I obyvatelé Vinohrad Vám děkují, pane "Hurá" řediteli.

A pojďme dále. Už roky jsou přeplněné vlaky na lince metra B kvůli pásmovému provozu a nedostatku souprav. A DP (Ropid) klidně o prázdninách prodlouží intervaly i na této trase. Výsledkem je naprosto lidské důstojnosti odporující cestování v době, kdy by metro B v původních intervalech bylo pro lidi alespoň na chvíli příjemným dopravním prostředkem.

Je pravda, že mi jedna známá říkala, že je to přeci logické. Cestující na "béčku" jsou zvyklí se mačkat, tak je přece DP v létě nenavnadí na to, že to bude někdy lepší. Ještě by si nedej bože zvykli, že... Včera jsem měl tu "čest" linku B použít. Kamarádka potřebovala pomoci s, podotýkám složeným, kočárkem pro dvojčata. Na Karlově náměstí jsme před šestou čekali na metro a spěchali na Masarykovo nádraží na vlak do Lysé nad Labem.

Přijel typický "dobytčák", v němž nebyl ani atom místa. Jako cestující jsme však již dobře cvičeni. Byli jsme tři a každý měl objemnější zavazadlo, tak kamarádka vykřikla, že si každý má vzít jedny dveře.Ale ani tahle taktika moc nepomohla. Musel jsem se tak pokorně snížit k prosbě dvou mladíků, aby mě pustili dovnitř a sami počkali na další vlak. Na Národní třídě i na Můstku jsem musel chtě nechtě udělat totéž, jinak by kamarádka vlak nestihla. Opravdu jsem se styděl a omlouval, naštěstí spolutrpitelé ve voze, a někteří pak bohužel opět na nástupišti, měli pochopení.

I cestující metrem B Vám proto, pane "Hurá" řediteli, děkují. Někteří evidentně "děkovali" už i písemně, neboť od 30. 7. to vypadá, že nějaký ten vláček na "béčku" přibude. Co si lid nevybojuje, to nemá... Škoda, že si DP a Ropid platí lidé právě proto, aby takovémuto ponižujícímu cestování bylo zabráněno.

Závěr

Vraťte se do zábavního průmyslu, pane "Hurá" řediteli Dvořáku. Vůbec nechápete, co je v hromadné dopravě důležité. A evidentně stále nemáte ani vhodné spolupracovníky. A oranžová by Vám bohužel slušela tak možná ve funkci metaře na ulici.

Poslední dny mi volá stále více známých a kamarádů a ptají se, jestli to DP opravdu myslí vážně s tím, jak se nyní chová? A také s tím, že jedním dechem připravuje zdražení? Co myslíte, že jim mám odpovědět? Třeba že Vám pan Šteiner, pan primátor, nebo lord Woldemort nařídili zničit pražskou hromadnou dopravu tím, že se budete zabývat pouze vylepšováním vlastní "imidže"....

No, tak to Vám jde zatím skvěle. Je zajímavé, že představitelům města Váš naprosto tragický nástup do funkce vůbec nevadí. Asi je jim fuk, jak jejich voliči v posledních dnech musí městem jezdit. A Pražany, návštěvníky Prahy a už ani některé zaměstnance DP Vaše dopravní produkce opravdu nebaví...

Ale co se dá dělat. Kdo se dotkne vedení, dostane většinou ránu... Případně oranžové tričko.... To je zase ten koloběh života... Hezký den všem, kterým pražská doprava není lhostejná.

Autor: Martin Šubrt | pátek 27.7.2007 5:58 | karma článku: 43.76 | přečteno: 15432x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jan Pražák

Používáte pořádnou antikoncepci?

Klasické způsoby antikoncepce nevyhovují každému a navíc žádný z nich není stoprocentně spolehlivý. Nabízí se však veskrze snadné řešení, moderní nebo, chcete-li, alternativní způsoby, fungující za každých okolností.

15.11.2018 v 20:23 | Karma článku: 12.70 | Přečteno: 293 | Diskuse

Irena Kanovská

Z deníku bosorky č. 7 - …. a je tomu na vine európska mena!

Peniaze sú neodmysliteľnou súčasťou nášho života a hoci u mňa nie sú na prvom mieste, snažím sa ich mať natoľko rada, aby odo mňa neutekali.:-)

15.11.2018 v 20:21 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 51 | Diskuse

Pavel Hewlit

Už nemusím nikoho v MHD pustit sednout

A to ani ženu, těhotnou ženu, starší ženu, ani staršího jako vůbec celkově. Nechci se totiž jich samotných dotknout a třeba upozornit na něco, na co si oni nepřejí být mnou upozorňováni, a tak třeba být uráženi.

15.11.2018 v 19:48 | Karma článku: 28.49 | Přečteno: 766 | Diskuse

Michal Pohanka

Vždycky jsem toužil být lékařem s arogancí, ale klidně i bez

MUDr. Tomáše Vodvářku natolik zaujal můj čtivý článek o aroganci NĚKTERÝCH lékařů (Cvach a jemu podobní), že mi věnoval kontrablog. Jsem poctěn tím, jak mi ohledně situace s nadutými doktory nechtěně dává za pravdu.

15.11.2018 v 17:00 | Karma článku: 25.73 | Přečteno: 1012 | Diskuse

Jan Zíma

Právní rozbor proti Babišovi - jako nástroj matení veřejnosti .

Někdy zůstává rozum stát, co všechno si novináři pro veřejnost navymýšlí. A ještě si myslí, že jim to projde. Portál seznam.cz dnes uvedl rozbor několika nejmenovaných právních odborníků, jimiž byly obhajovány metody pořízení

15.11.2018 v 15:34 | Karma článku: 42.05 | Přečteno: 1821 |
Počet článků 52 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6784

Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-).

Najdete na iDNES.cz