Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Paní Müllerová, s tou Evropou je to jako s fotbalem“, řekl Švejk...

Ještěže letos v létě fotbalisté kopali o EURO pohár a Irové v referendu vyslovili NE Lisabonské EURO smlouvě, jinak by snad novináři ani neměli o čem psát. 

A přestože na první pohled kopání do mičudy a evropská integrace nemají nic společného, pohled opakovaný nabídne nečekané souvislosti.

První z nich nastolil už prezidentův mluvčí Jakl, který prohlásil, že nutit Irsko opakovat referendum o Lisabonské smlouvě je totéž, jako přemlouvat Turky, aby s námi fotbalové čtvrtfinále hráli tolikrát, dokud zaslouženě neprohrají. V prvním případě by se irským ANO nažrala koza Evropské unie, v tom druhém koza na zahrádce českého fotbalového fanouška.    

Ale co když představu o fotbale a Evropské unii dotáhneme do konce? Lisabonská smlouva v přeneseném slova smyslu potvrzuje fakt, že se všichni máme cítit jako Evropané. Občané jednoho prostoru, téměř jednoho státu. Že máme stále více odpovědnosti za ekonomiku i bezpečnost delegovat do dalekého Bruselu, a že na stejném místě nejlépe vědí, co je pro nás dobré.    

Irové řekli NE dokumentu, který touto cestou směřuje. Který předjímá fakt, že jednou Čechovi nebo Polákovi nebude vadit, že ho v europarlamentu zastupuje 400 Němců a 200 Francouzů. Předjímá situaci, kdy Čech nad takovou situací mávne rukou a řekne si v duchu, že přece všichni jsme Evropané, tak je fuk, z které končiny ho těch pár vyvolených zrovna teď zastupuje.    

Ale jsme DNES opravdu připraveni být takovými Evropany, kteří nehledí na rozdíly národnostní, ekonomické ani jiné? A zde je ta paralela s kopanou. Představme si, že se za pár týdnů Evropa rozhodne vyslat na příští Mistrovství světa ve fotbale jen jeden tým. Tým Evropy, který reprezentuje ducha našeho jedinečného kontinentu, jak by určitě brzy znělo ve vzletných frázích na politickém fóru.  

Pochopitelně by nastal poprask a zděšení. Jednotlivé země by protestovaly, protože velké státy s velkými fotbalovými ligami mají lepší hráče, tudíž by na ty malé v sestavě Evropy moc míst nezbylo. A začala by jednání o kvótách, povoleních, vyrovnáních a kompenzacích.

Ze Španělska tři hráči, z Německa dva, z Česka jeden. Rozdělujeme dle kvality, velikosti a ... tak trochu i peněz, že. A nakonec by si politici po úporných probdělých nocích u jednacích stolů plácli. Velká myšlenka „národního“ týmu Evropy by se podařila. Co na tom, že vzhledem ke kvótám a snaze z každé země uplatnit tu největší hvězdu by mužstvo bylo plné nesourodých fotbalistů, kteří by jen těžko hledali na hřišti společnou řeč. A to doslova. 

A co teprve fanoušci. Nejprve by se objevily výkřiky nesouhlasu, pak výbuchy hněvu a podhoubí směřující k násilí by se rozrůstalo. I novináři by si ťukali na hlavu a říkali, že to celé je nesmysl, vždyť fotbal je jedním z výrazných prvků národní identity, kterou fanouškům nejde jen tak vzít. Asi jako ten důl panu Ptáčkovi v Cimrmanově hře.

Ale copak to v dnešní Evropě chodí jinak? V každém obyvateli kterékoliv členské země hlodají drobné křivdy podobného druhu, ať již v oblasti zemědělství, práva, daní či čehokoliv jiného. Dnešní Evropská unie tyto drobné frustrace vytrvale pěstuje, ale pod rouškou krásných slov si to její, od reality odtržení, politici neuvědomují.   

A když jim Irové řeknou z důvodu těch svých pochybností jasné NE, ještě jsou napomínáni a tlačeni k tomu říct opakované ANO. Myslím, že do seznamu EURO frustrací Irů tím ovšem jen přibývá další čárka.

„Paní Müllerová, s tou Evropou je to jako s fotbalem“, řekl Švejk a na svém vozíku se vydal na bojiště I. světové války. Války, kterou zažehla národnostní nesnášenlivost, útlak menších národů většími a snaha udržovat říše na principu politickém, nikoli na vůli jejich občanů a národů.

Ne že je dnes situace úplně stejná, ale od Maastrichtské smlouvy podepsané v roce 1992 se Evropa krůček po krůčku dostává do končin, které více rozdělují než spojují. Slova o tom, že na sebe budeme hodní, budeme se mít všichni rádi a budeme těmi pravými Evropany, opravdu krásně zní.  

Dá se na nich postavit celá politická kariéra a důrazným hlasem je můžeme nechat znít od řečnického pultíku v europarlamentu, jenže při pohledu na vichřici reality, která se odehrává za okny, už zní jaksi prázdně a falešně.

Obrovská většina obyvatelstva Evropy není připravena na to být Evropany. Kulturní, společenské, národnostní, ekonomické i etnické rozdíly jsou příliš velké. Unifikací (proto máme také od roku 1993 Unii a ne Společenství) rozdíly, které Evropu v minulosti posouvaly kupředu, stíráme a zároveň vytváříme na celém kontinentu podhoubí nacionálních vášní a nespravedlností. 

Stačí si znovu představit ten fotbalový tým Evropy na Mistrovství světa. Malý český fanoušek bude u obrazovky trpce závidět pomalovaným fanouškům Uruguaye, jak si mohou od plic zakřičet gól. A jemu nezbude, než se smířit s tím, že jediný Čech v sestavě Evropy, Petr Čech, je dneska jenom na střídačce ...       

Autor: Martin Šubrt | středa 16.7.2008 15:41 | karma článku: 20,95 | přečteno: 2298x
  • Další články autora

Martin Šubrt

Povídání o jízdném v pražské hromadné dopravě

Často poněkud vyhrocená diskuse na téma zdražení či nezdražení jízdného v pražské MHD probíhá v médiích již několik týdnů. Je to především politické téma, což znamená, že převažují emoce a na konkrétní čísla nezbývá moc prostoru.

29.7.2020 v 18:33 | Karma: 41,24 | Přečteno: 19320x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Ruská ruleta: Koho zabije tenhle billboard?

Pojďte řidiči a řidičky, budeme si hrát. Co? Ruskou ruletu. Kde? V Praze, na Štěrboholské radiále. Že vás do hry nemusím zvát? Inu ano, tuhle "reality show" vlastně u Štěrbohol hrajete už cca 3 roky... 

15.7.2011 v 7:25 | Karma: 33,53 | Přečteno: 4564x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Múza

Vystupuji z vlaku a kráčím do neznáma. Tu chodbu bych měl znát, ale najednou mi není ani trochu povědomá. Obklopují mě nepřátelské zdi, změť plakátů a prázdných pohledů kolemjdoucích.

31.5.2011 v 7:22 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1852x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šubrt

Nová signalizace pro tramvaje není dokončená, potřebuje dopracovat

Pražský dopravní podnik v pátek oznámil, že úspěšně skončilo dvouleté testování nových barevných signalizací pro tramvaje, které byly instalovány na samostatné trati v Braníku.

23.5.2011 v 7:20 | Karma: 25,02 | Přečteno: 4134x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč některé tramvaje (a zvláště jednu z nich) nemáme rádi...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 13 - Napadlo vás někdy, proč tu či onu tramvaj nebo autobus máme rádi a cestuje se nám v nich příjemně, a u jiných si jen smutně povzdechneme ihned, jak je spatříme na obzoru?

10.9.2010 v 7:10 | Karma: 47,95 | Přečteno: 66840x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Palladium, jeho okolí, auta a my...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 12 - Asi ke každému obyvateli Prahy někdy doletěla jistě dobře míněná slova pražských radních, že individuální automobilovou dopravu v centru je třeba omezovat.

8.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,19 | Přečteno: 6674x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pozor i na odborníky...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 11 - Možná vám z předchozích i následujících textů vyplyne, že jen dopravní odborníci s možností navrhovat, doporučovat a rozhodovat jsou zárukou správného rozvoje pražské dopravy.

7.9.2010 v 7:10 | Karma: 22,93 | Přečteno: 4037x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Magistrála do tunelu?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 10 – Když si sv. Václav prostřednictvím českých vlastenců konečně vyprosil stavbu své sochy na nejznámějším českém náměstí, bylo ještě potřeba zařídit, aby si jí všichni všimli. 

6.9.2010 v 7:10 | Karma: 26,59 | Přečteno: 5248x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

V Myslíkově se mohlo myslet víc...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 9 – Jak se stane, že si chvályhodné dílko najednou zaslouží chvály méně než půlku?

2.9.2010 v 7:10 | Karma: 27,16 | Přečteno: 4478x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Své opravny tramvají Praha nepotřebuje?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 8 – Jak je důležité míti Filipa, který nám pomůže rychle předat firmě s neznámým vlastníkem tu část Dopravního podniku, která téměř jako jediná může městu vydělávat?

1.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,98 | Přečteno: 4566x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

„Dé“ jako Děsně Dlouhé Doufání…

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 7 – Téměř dvacet pět let plánovaní a slibování realizace metra v místech, která ho nutné potřebují. A přesto výsledek stále není úplně jistý.

31.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,71 | Přečteno: 8184x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč „áčko“ stavíme před „déčkem“? Podle abecedy to není...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 6 – Před vámi na stole leží vedle sebe studie jednoho velmi potřebného a druhého zatím zbytečného úseku metra. Koukáte na trasu pro 50 000 nebo pro 10 000 lidí. A máte si vybrat.

30.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,02 | Přečteno: 7277x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pohádka o zlobivé tramvaji, která zabloudila (fotopohádka)

Asi to bude těmi horkými letními dny, ale pražské tramvaje mají stále častěji svou vlastní hlavu. Někdy jezdí samy bez řidičů, jindy zase úplně zabloudí. Inu, stane se...   

2.7.2010 v 7:30 | Karma: 46,76 | Přečteno: 27487x | Diskuse| Fotoblogy

Martin Šubrt

Můj nabitý den. Nebo vybitý?

Ráno vstanu a opařím se čajem... Moment, to je jiný příběh. Literárně a filmově už zpracovaný. Takže raději obraťme list. 

3.11.2009 v 7:00 | Karma: 21,39 | Přečteno: 3804x | Diskuse| Ostatní

Martin Šubrt

Nejen virtuální pohlazení od Jarka Nohavici

Vítejte přátelé na internetu, v zemi blogů, diskusí a chatů... Ale také fajn hravých písniček v mp3. Pár takových poslal na síť sítí před pár dny Jarek Nohavica ve volně stahovatelném albu s názvem Virtuálky.

2.11.2009 v 7:00 | Karma: 33,18 | Přečteno: 5332x | Diskuse| Kultura

Martin Šubrt

Causa Letňany...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 5 – Metro pro lidi, kvůli olympiádě, k novému výstavišti nebo prostě jen do polí?

17.7.2009 v 7:00 | Karma: 36,56 | Přečteno: 10403x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když vystojíte na zastávce v Praze důlek...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 4 – Ono někdy opravdu čekání na tramvaj trvá věky. I to sobí spřežení na Čukotce pak jede častěji.

16.7.2009 v 7:00 | Karma: 30,86 | Přečteno: 7202x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Chtěli metro, ne rychlodráhu! Budou mít obojí...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 3 - Když to metro na letiště přece chtěla spousta lidí a dokonce řada z nich podepsala petici, ne?

15.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,10 | Přečteno: 13865x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Metro na letiště, ze kterého zůstává rozum stát...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 2 - Prodloužení metra A na letiště Ruzyně je skutečně naprostou záhadou. A protože jde o záhadu pěkně drahou, omluvte opravdu příšernou délku textu. 

14.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,70 | Přečteno: 22466x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když se člověk začne stydět za sebe, svůj obor i své město...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 1 - Úvodní povídání o pražské dopravě a jejích mnohých záhadách.

13.7.2009 v 7:00 | Karma: 29,64 | Přečteno: 5445x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7305x
Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-). subrt.martin@seznam.cz