Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Víkend pod stanem, aneb workholik v říši divů

Člověk si tak v klidu sedí v práci a už téměř 10 měsíců nepřetržitě pracuje. Jak by také ne, když dva úvazky pořád dotěrně ťukají na dveře. 

Pracovní dny už dávno splynuly s těmi víkendovými, den prolnul do noci, noc do dne a význam slov snídaně, oběd a večeře se přeměnil na prosté jídlo kdykoliv v alespoň částečně poživatelné podobě.

A v tu chvíli se na obzoru objeví kamarádi s jasnou vizí, že je třeba vyrazit na teambuildingovou akci pod stany, z níž není, kromě čestné smrti z přepracování, omluvy. 

Z představy pobytu pod stanem mě přepadl strach z neznáma, respektive z nepříjemného známa. Naposledy jsem pod nataženou plachtou nocoval na puťáku pionýrského tábora před 20 lety. Uprostřed turnusu nás dozorčí (pardon vedoucí) vyhnali z relativně příjemných chatiček a po dlouhém namáhavém pochodu uvrhli do stanů, nad nimiž následně pršelo a blýskalo se sedum neděl. Slušivá latrína vyrobená z klády plné třísek umístěná uprostřed palouku, kam všichni viděli, umožnila nebohým holátkům mého věku, aby si vypěstovala skutečně veskrze kladný vztah k turistice pod širým nebem.

Není proto divu, že jsem tyto pozitivní pocity roky transformoval do spokojeného nevlastnění stanu, spacáku ani karimatky. Vlastně kari matku jednu mám. Opravdu ráda vaří na kari a s kari spoustu různorodých pokrmů. To sem ovšem nepatří.

Poukazovat na nevlastnění výbavy mi ale tentokrát neprošlo. Ve stanu jiných účastníků zájezdu je místa dost, spacák půjčí kamarád a karimatka se také snadno najde. Nezbývalo než polknout tunu prášků na alergii proti přírodě (ropák od pražské magistrály si s přírodou pochopitelně moc nerozumí), pokorně nastoupit do autobusu, vydat se na jih Čech a tam napochodovat do kempu, v němž sezóna evidentně teprve začínala.

Už při stavění stanů jsem si povšiml, že development stanového vybavení opravdu pokročil. Pod slovem stan jsem si dosud představoval klasickou plachtu tvaru T s jednou vrstvou látky znamenající, že když začalo kapat v množství větším než malém, bylo ve stanu ihned množství vody větší než velké.

A hle, stany dostaly čtvercové a další ledajaké rozměry, předsíňky a předzahrádky, jednu, dvě až tři vrstvy látky včetně moskytiéry a jejich stavba nepřipomíná utrpení budovatelů pyramid, ale je vskutku příjemným zpestřením dne. Zatímco před dvaceti lety jsem telepaticky působil na stan, aby stál, dneska se teleskopické tyče postarají o vše samy.

Také spacák už neváží tři a půl tuny a člověk se v něm necítí jak v závalu pod lavinou. Při jeho skládání není třeba mít po ruce kapesní parní válec a gumu od trenýrek, bez nichž by se do připraveného obalu rozhodně nevešel. Naopak, dnes se do slušivého obalu nasouká velmi snadno.

Spokojen se všemi těmito zjištěními jsem si nechal všechny věci, včetně spacáku, nevybalené ve stanu a vydal se do nedaleké hospody. Uplynulo pár hodin a padla tma větší než u rybníčku Brčálníčku, takže se ani světlem mobilu nedala krájet. Kromě tmy začala padat i zima.

Deset stupňů není až zas tak málo, ale jdete-li v naprosté tmě evidentně jinam, než kde tušíte lokalitu pobytu vašeho stanu, a máte-li na sobě jen tričko a trenýrky, začne být i taková teplota malinko zneklidňující. Zvláště, když pochopíte, že ve stanu nečeká čerstvě vyhřátá peřina, a když ho rychle nenajdete, nebude ani dost živočišného tepla k vyhřátí spacáku.

Začal jsem jako Jeníček toužebně hledat nějaké světélko. Na strom jsem vylézt nemohl, ani žádné dřeviny nebylo v půlmetrovém dohledu. Když tu přišla spása a v jedné chatce na konci kempu nějaký zachránce zažehl louči. Nalézt boudičku záchodů a lokalizovat stan už pak nebyl velký problém.

Každý táborník má následující činnosti zautomatizované, ovšem v případě městského idiota se automatika zadřela a ve stanu se začaly odehrávat podivuhodné věci. Procesy vyndání spacáku z obalu a hledání místa, kde nechal tesař díru pro vstup, zabraly při svitu mobilu a jektání zubů asi 15 minut. Rozhodčí už málem vyhlásil spacák vítězem, ale nakonec se dílo podařilo.

Pak následovalo dilema, zda se ve spacáku spí na lehko nebo na těžko. Dvacet let stará zkušenost s třítunovým lavinovým spacákem mi říkala, že zima v něm byla ukrutná, ale vědomí pokroku naopak hlásalo, že trenýrky a triko postačí. Nasoukal som sa do vnůtra v trenýrkách, při tom mi někam zapadlo jediné mobilní světélko a já si s hrůzou uvědomil, že musím na záchod.

Ukrutná zima činila pohyby hledající toaletní papír a mobil ještě směšnějšími a bezúčelnějšími. Ty malé stany měly přece jen výhodu, že se dal prošmátrat celý prostor rychleji a systematičtěji. Přesto jsem nakonec uspěl a polonahý jsem se plazil zase ven. Rukama jsem si setřel rosu na kolenou a vydal se již trošku známým směrem přimrznout k záchodovému prkénku. Pokud existuje zaručený recept na výhru zápalu plic, byl jsem blízko stupňů vítězů.

Po návratu do stanu jsem přehodnotil své rozhodnutí, do spacáku vlezl úplně nabalený do všeho, co jsem našel, zahájil proces zahřívání a po třech hodinách vyčerpáním usnul. Abych se v osm ráno probudil pro změnu v rozpáleném skleníku zpocený jak myš a sledoval, jak kolega táborník spí v klidu a spokojeně v trenýrkách se spacákem lehce přehozeným přes sebe.

To je koloběh života, děkoval jsem společně s hrdiny povídek Šimka a Grossmana za to, že jsem noc přežil. Ale bylo to fajn. Celý víkend. Hlavně kvůli lidem okolo, které mám rád. Příště jedu zas. Pod stany je tak pěkně. Tedy pokud člověk není městský idiot. Polepším se a tentokrát si zajdu koupit alespoň baterku. Vlastně dvě, světelná jistota je světelná jistota.

Autor: Martin Šubrt | středa 11.6.2008 15:13 | karma článku: 26,41 | přečteno: 3168x
  • Další články autora

Martin Šubrt

Povídání o jízdném v pražské hromadné dopravě

Často poněkud vyhrocená diskuse na téma zdražení či nezdražení jízdného v pražské MHD probíhá v médiích již několik týdnů. Je to především politické téma, což znamená, že převažují emoce a na konkrétní čísla nezbývá moc prostoru.

29.7.2020 v 18:33 | Karma: 41,24 | Přečteno: 19323x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Ruská ruleta: Koho zabije tenhle billboard?

Pojďte řidiči a řidičky, budeme si hrát. Co? Ruskou ruletu. Kde? V Praze, na Štěrboholské radiále. Že vás do hry nemusím zvát? Inu ano, tuhle "reality show" vlastně u Štěrbohol hrajete už cca 3 roky... 

15.7.2011 v 7:25 | Karma: 33,53 | Přečteno: 4564x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Múza

Vystupuji z vlaku a kráčím do neznáma. Tu chodbu bych měl znát, ale najednou mi není ani trochu povědomá. Obklopují mě nepřátelské zdi, změť plakátů a prázdných pohledů kolemjdoucích.

31.5.2011 v 7:22 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1852x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šubrt

Nová signalizace pro tramvaje není dokončená, potřebuje dopracovat

Pražský dopravní podnik v pátek oznámil, že úspěšně skončilo dvouleté testování nových barevných signalizací pro tramvaje, které byly instalovány na samostatné trati v Braníku.

23.5.2011 v 7:20 | Karma: 25,02 | Přečteno: 4135x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč některé tramvaje (a zvláště jednu z nich) nemáme rádi...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 13 - Napadlo vás někdy, proč tu či onu tramvaj nebo autobus máme rádi a cestuje se nám v nich příjemně, a u jiných si jen smutně povzdechneme ihned, jak je spatříme na obzoru?

10.9.2010 v 7:10 | Karma: 47,95 | Přečteno: 66841x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Palladium, jeho okolí, auta a my...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 12 - Asi ke každému obyvateli Prahy někdy doletěla jistě dobře míněná slova pražských radních, že individuální automobilovou dopravu v centru je třeba omezovat.

8.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,19 | Přečteno: 6674x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pozor i na odborníky...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 11 - Možná vám z předchozích i následujících textů vyplyne, že jen dopravní odborníci s možností navrhovat, doporučovat a rozhodovat jsou zárukou správného rozvoje pražské dopravy.

7.9.2010 v 7:10 | Karma: 22,93 | Přečteno: 4037x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Magistrála do tunelu?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 10 – Když si sv. Václav prostřednictvím českých vlastenců konečně vyprosil stavbu své sochy na nejznámějším českém náměstí, bylo ještě potřeba zařídit, aby si jí všichni všimli. 

6.9.2010 v 7:10 | Karma: 26,59 | Přečteno: 5248x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

V Myslíkově se mohlo myslet víc...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 9 – Jak se stane, že si chvályhodné dílko najednou zaslouží chvály méně než půlku?

2.9.2010 v 7:10 | Karma: 27,16 | Přečteno: 4478x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Své opravny tramvají Praha nepotřebuje?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 8 – Jak je důležité míti Filipa, který nám pomůže rychle předat firmě s neznámým vlastníkem tu část Dopravního podniku, která téměř jako jediná může městu vydělávat?

1.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,98 | Přečteno: 4566x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

„Dé“ jako Děsně Dlouhé Doufání…

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 7 – Téměř dvacet pět let plánovaní a slibování realizace metra v místech, která ho nutné potřebují. A přesto výsledek stále není úplně jistý.

31.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,71 | Přečteno: 8184x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč „áčko“ stavíme před „déčkem“? Podle abecedy to není...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 6 – Před vámi na stole leží vedle sebe studie jednoho velmi potřebného a druhého zatím zbytečného úseku metra. Koukáte na trasu pro 50 000 nebo pro 10 000 lidí. A máte si vybrat.

30.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,02 | Přečteno: 7277x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pohádka o zlobivé tramvaji, která zabloudila (fotopohádka)

Asi to bude těmi horkými letními dny, ale pražské tramvaje mají stále častěji svou vlastní hlavu. Někdy jezdí samy bez řidičů, jindy zase úplně zabloudí. Inu, stane se...   

2.7.2010 v 7:30 | Karma: 46,76 | Přečteno: 27492x | Diskuse| Fotoblogy

Martin Šubrt

Můj nabitý den. Nebo vybitý?

Ráno vstanu a opařím se čajem... Moment, to je jiný příběh. Literárně a filmově už zpracovaný. Takže raději obraťme list. 

3.11.2009 v 7:00 | Karma: 21,39 | Přečteno: 3804x | Diskuse| Ostatní

Martin Šubrt

Nejen virtuální pohlazení od Jarka Nohavici

Vítejte přátelé na internetu, v zemi blogů, diskusí a chatů... Ale také fajn hravých písniček v mp3. Pár takových poslal na síť sítí před pár dny Jarek Nohavica ve volně stahovatelném albu s názvem Virtuálky.

2.11.2009 v 7:00 | Karma: 33,18 | Přečteno: 5332x | Diskuse| Kultura

Martin Šubrt

Causa Letňany...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 5 – Metro pro lidi, kvůli olympiádě, k novému výstavišti nebo prostě jen do polí?

17.7.2009 v 7:00 | Karma: 36,56 | Přečteno: 10405x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když vystojíte na zastávce v Praze důlek...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 4 – Ono někdy opravdu čekání na tramvaj trvá věky. I to sobí spřežení na Čukotce pak jede častěji.

16.7.2009 v 7:00 | Karma: 30,86 | Přečteno: 7204x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Chtěli metro, ne rychlodráhu! Budou mít obojí...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 3 - Když to metro na letiště přece chtěla spousta lidí a dokonce řada z nich podepsala petici, ne?

15.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,10 | Přečteno: 13865x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Metro na letiště, ze kterého zůstává rozum stát...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 2 - Prodloužení metra A na letiště Ruzyně je skutečně naprostou záhadou. A protože jde o záhadu pěkně drahou, omluvte opravdu příšernou délku textu. 

14.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,70 | Přečteno: 22467x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když se člověk začne stydět za sebe, svůj obor i své město...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 1 - Úvodní povídání o pražské dopravě a jejích mnohých záhadách.

13.7.2009 v 7:00 | Karma: 29,64 | Přečteno: 5445x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7305x
Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-). subrt.martin@seznam.cz