Česká televize bez identity a Prima v koutě

22. 01. 2008 16:05:19
Mediální svět v posledních měsících rozvířily změny v České televizi, na Radiožurnálu i v televizi Prima. Byť šlo především o převlečení kabátků, pod kterými zůstaly obnošené šatečky, lidé se o každé logo, znělku a redaktora přou, jako by šlo o nejdůležitější otázky našich dnů. A přitom řada počinů známých médií je spíše úsměvná.

Logo a PR jako posvátná kráva

Všude evidentně uchopily moc mediální, marketingové, grafické a PR agentury. Jakoby profese televizáka a rozhlasáka stále více ustupovala do pozadí. Dnes hraje hlavní roli barva studia, účes moderátora, sladkost znělkového předělu, nekonfliktnost hudby a v televizi hlavně logo v rohu obrazovky. Místo manuálů k programové skladbě elektronických médií zaplňují regály tlusté fascikly s předpisy použití symbolu stanice, jeho barevnosti a podobně.

Ze znělek zpravodajských pořadů zmizelo konkrétní zobrazení událostí, ale často se tam objevují grafické pokusy nejrůznější povahy. Někdy před rokem a půl byla třeba na Primě hlavním námětem znělky zpráv situace, jak kazeta s příspěvkem putuje studiem až do režie, odkud se pak vysílá. Není to zásadní výhrada, dokonce taková znělka může být i pěkná, jen to cosi naznačuje.

Do podvědomí diváka je vysílán signál, že důležití jsou ti lidé, co v potu tváře připravují příspěvky. Asi proto je třeba se na ně dívat i ve znělce a v PR pořadech sledovat, jak se češou a oblékají. Konkrétní zprávy jsou ovšem pak až druhořadé. Přitom moderátor zpráv by neměl dominovat. Je to stejně kontraproduktivní, jako když dominuje policista na křižovatce. Když si ho každý všimne, asi dělá něco špatně. Když každý projede bez problémů, práce muže zákona je dobrá. Stejně jako u moderátora mu stačí prostě působit důvěryhodně.

Když je in se dobrovolně vzdát identity

Ale budiž. Vezměme za fakt, že PR je důležité. Jak tedy ale rozumět počinům následujícím? Česká televize byla vždy jednoznačně spojena se svým logem. Propojení písmen Č a T bylo svatým grálem z minulosti, geniálním nápadem, na němž bylo možné roky stavět. A Kavčí hory se místo toho rozhodly založit svou budoucnost jen na číslech svých kanálů.

A tak nás tváře ČT odkazují na "Jedničku", "Dvojku" nebo "Čtyřku". Proč ne, spousta diváků si jistě vybere i "Trojku", což je ve většině domácností Nova. A tak ČT s důmyslnou odvahou přišla o svou jedinečnost. Ne že by si řada lidí nepřepínala už roky na "Jedničku" či "Trojku", jenže teď už to ČT začala učit i ten zbytek. Šup s veřejnoprávní televizí do šedivé řady čísel kanálů.

Vzpomínám si, jak jsem v polovině devadesátých let litoval slovenské "Jednotku" a "Dvojku", kterým po rozdělení státu nezbylo, než se zříci kromě archivů i federálního loga Československé televize. Nebyl to hlavní důvod úpadku STV, ale jeden z důležitých. Diváci ztratili kontinuitu a kanály Slovenské televize se prostě staly jedněmi z mnoha.

Proč se nevzdat loga Coca Coly?

Řekněme, že by stejnou cestou šla Coca Cola a místo své na miliardy oceňované značky by na své lahve umístila velikou jedničku. Ta jednička by hlásala, že boj se svým konkurentem konečně vyhráli a oni jsou první. A malý světově proslulý nápis Coca Cola by byl na etiketě v tom nejtmavším rohu. Myslím, že Pepsi by si v tu chvíli mohla odšpuntovat pořádně velkou láhev sektu a oslavovat. A možná nepoučitelně chystat kampaň, kdy by na láhvi měla velkou jedničku místo loga ona.

Ale Česká televize se přece jen snaží svůj "omyl" napravit. Každých 20 minut nám na obrazovkách své "staré" logo připomene, abychom nezapomněli. A v předělech mezi pořady s důmyslnou vtíravostí prezentuje řadu lidiček, kteří nám rukama nohama ukazují symbol písmena Č a říkají, že "My jsme Česká televize". Tedy za velkého úsilí se PR ČT snaží nám sdělit to, co původní logo sdělovalo při každém pohledu na obrazovku.

A ještě drobná poznámka. To ruční zobrazování písmena Č zajišťované lidičkami a různorodým salutováním (a já nevím čím) ve mně od počátku vyvolává dojem, že ti lidé hajlují. Napadlo mě to při prvním sledování zmíněného předělu a už se téhle asociace nemůžu zbavit. To ale asi oddělení public relations v ČT v úmyslu nemělo, že?

Prima v koutě kouzlem nechtěného ... Nebo je to záměr?

Minulý týden jsem si ze zvědavosti také prohlédl logo a pár nových předělů televize Prima. A musím říct, že jsem se upřímně zasmál. Předpokládám, že před zavedením do praxe pořádá agentura, která grafiku připravuje, nějaké veřejné prezentace, kde se vzorek diváků ke svým dojmům vyjadřuje. A mě zrovna nepozvali. Přitom by se dozvěděli zajímavé a podnětné věci.

Všichni tak obecně víme, že Prima potřebuje vyšší sledovanost. Nedaří se jí ve zpravodajských duelech, Vyvolené si vyvolovalo pořád méně a méně lidí a ani nekonečné seriály už tolik netáhnou. Diváků zákonitě ubývá, když se část z nich unudí k smrti. Takže by celkem odpovídalo skutečnosti sdělení, že byla Prima zahnaná do kouta.

A hle, v novém logu nám ztělesnění tohoto pocitu její marketingoví kouzelníci naservírovali přímo na obrazovku. Nová značka príma televize se choulí zalomená v koutku a ještě tam možná klečí na hrachu za své minulé hříchy. K tomu vznikly reklamní předěly, jak kdosi beznadějně šplhá k výšinám sledovanosti po šikmé ploše a vše bylo korunováno přesládlými upoutávkami s tvářemi Primy. Tuším, že Dana Morávková s růžičkou asociuje řadě lidí Růženku Šípkovou. Tomu tedy říkám rána do vazu ambicí televizní stanice. To raději spát až na věky, že?

Nebylo by lepší se opravdu vrátit k poctivé televizní práci a malinko se zaměřit na program? Třeba na Primě jsem 10 let nezaznamenal pořad, co by mě nalákal. A to nejsem žádný kulturní exot. Zatím se nad sebou zamýšlím sám, ale neměla by i zmíněná televize?

Autor: Martin Šubrt | úterý 22.1.2008 16:05 | karma článku: 35.15 | přečteno: 5344x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Média

Josef Nožička

Podivné to způsoby Slonkové s Kubíkem

Vydrží po včerejšku Andrej Babiš na pozici premiéra do konce tohoto roku? A jaký je váš názor na praktiky, které v této kauze ukázali investigativní reportéři Sabina Slonková a Jiří Kubík?

14.11.2018 v 8:03 | Karma článku: 46.21 | Přečteno: 6715 | Diskuse

Jana Slaninová

Je čas podzimní štvanice!

Když lidi štvou zvěř, považuji to ještě za poměrně normální. Když se ale lidi snaží uštvat člověka, někde něco smrdí sírou...

13.11.2018 v 19:09 | Karma článku: 35.66 | Přečteno: 1730 | Diskuse

Ivo Cerman

ČT volby v USA podcenila

USA jsou velká země, dějí se tam zásadní věci, které ovlivní i nás, ale ve světě České televize jako by nic neznamenala.

13.11.2018 v 10:13 | Karma článku: 32.87 | Přečteno: 859 | Diskuse

Zdeněk Macura

Naše Seznamzpravy.cz lživě manipulují a CNN taky

Je to velmi smutné, ale je to tak. Seznamzpravy.cz a také CNN se chovají jako psychopat. Popírají evidentní fakta a lživě obviňují.

10.11.2018 v 11:12 | Karma článku: 38.01 | Přečteno: 1742 | Diskuse

Tereza Boehmová

Knížka pohádek Zuzanka a Goldýš slavnostně pokřtěna a vypravena do světa

Publikuji (jako soukromý blog) pár fotografií z uvedení knížky pohádek Zuzanka a Goldýš na trh. Na křtu panovala veselá atmosféra, přišlo hodně lidí a spoustu podpisů si užily i dvě ilustrátorky Anna a Emma Boehmovy.

8.11.2018 v 17:03 | Karma článku: 5.18 | Přečteno: 111 | Diskuse
Počet článků 52 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6784

Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-).

Najdete na iDNES.cz