Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pěkně sepsáno, ale ono to není jen o ceně. Do práce jezdím snad všemi dopravními prostředky. Mám to 25km, první pásmo, tam a zpět tedy 50 km, když jedu:

1. Autem - 2x 30 minut, 150Kč za benzín, cca 250 včetně servisu

2. Auto+vlak+MHD - 2x 1:15h (problém s parkováním), 20Kč za benzín, 30 celkem + cena za MHD pro Prahu

3. MHD (bus+metro) - 2x 1:30h, cena pro 1. pásmo

4. Na kole - 2x 1:10, zdarma, reálně tak 20Kč na údržbu (řetěz a tak)

Cena kupónu pak hraje roli v tom, že jednou týdně stejně musím autem, nejraději jezdím na kole, když to počasí dovolí, takže MHD jezdím v zimě tak 2-3x týdně, v létě 0-1x týdně. Průměrně tedy počítám cca 2x týdně mínus dovolená, 50 týdnů.

Tedy varianta 2 při ceně 3650Kč za rok je jedna jízda 73 Kč, ale denně ztratím 2,5 hodiny. Nebo varianta 3 za 6660 Kč vychází na 133 Kč, denně přijdu o 3 hodiny. V obou případech je lepší si koupit jednorázovou jízdenku. Kupoval jsem si ale roční kupon, varianta 2, jelikož ho pákrát do roka využiji i jindy.

Pokud se zdraží na 5500 Kč, tak varianta 2 je za 110, což již atakuje cenu za auto, varianta 2 bude tak za 10 tisíc, tedy pro mne 200 Kč za den, tedy dražší než autem. Roční kupon si již nekoupím, asi ani jednorázový kupon a zvolím místo MHD pravděpodobně auto, ušetřím 1,5-2 hodiny cestováním. A Hřib prodá o jeden kupón méně.

Další argument - když pojedu občas do Prahy s rodinou ve 4, tak cena za jízdné bude 4x taková. Nemá cenu přemýšlet a jet rovnou autem. POkud bude cena za roční kupón nízká, tak si ho možná všichni pořídíme a když už ho máme, tak ho využijeme. Ale takto Hřib přijde dokonce o 4 kupóny.

Z toho plyne - cena za MHD má být symbolická. Jenže Hřib se rozhodl, že raději zdraží a silnici zablokuje židličkami.

0 0
možnosti
Foto

Pokud bude cena MHD symbolická, čistě symbolicky pojede zlomek dnešních spojů. Dnes se hraje čistě o to, aby se ty spoje zaplatily. Když nebude z čeho, nepojedou. Aut pak oproti zdražení přibude násobně a tím se také zásadně prodlouží doba dojezdu do města, protože jen 10 % aut navíc v řadě míst dopravu téměř zastaví.

0 0
možnosti

Pokud srovnáme ceny ve městech obdobné velikosti:

V Budapešť - 17 500 Kč ročně

Varšava - 6 800 Kč ročně.

Bratislava - 6 900 Kč ročně.

Lublaň - 9 500 Kč ročně

Moskva - 6 500 Kč ročně

Tak by Praha měla mít roční kupón, když ne za 12.000 Kč, tak alespoň za 10.000 Kč.

R^R^R^

1 0
možnosti

Nic není zadarmo. Rozhodně si ale radši připlatím a cestuji v pohodlí svého dieselu.

To kodrcání MHD je šílené.

0 0
možnosti

Chybí tam jeden detail. Praha sama o sobě generuje minimum peněz, většina jde z našich daní. Takže jestli zaplatím tři a půl tisíce za roční jízdenku a dalších dvacet tisíc mi stát sebere, aby mohl dopravu dotovat, tak to vyjde nastejno, jako by se daně snížily a já dal dopravnímu podniku tu dvacku navíc sám.

0 0
možnosti

Poměrně rozsáhlé zamyšlení (čísla a informace nejsou zrovna přesné a matematické jak naznačoval úvod, ale je to blog a ne článek, takže...), ale i přes značnou míru subjektivní míry interpretace autora vcelku racionální pohled R^

Chápu že téma bylo jen jízdné mhd, nicméně pro plné pochopení by to chtělo více zasadit do celkového kontextu dopravy v Praze - vyplynul by ještě více fakt že mhd jako taková ztrácí svoje pozice - ubývá procento populace které ji užívá - dnes to osciluje okolo 50%, reálně už lehce pod. To je skutečně stále v rámci EU velmi nadprůměrné číslo, podstata ale je že sypeme čím dále více peněz do systému pro čím dál méně lidí. Jasně - absolutně je lidí více protože populace Prahy roste jako taková, ale roste primárně na straně iad, takže tam by se měla i soustředit hlavní investiční snaha města pokud chce zachovat funkční infrastrukturu.

Jen poznámka - nevím proč si autor myslí že by si běžný pražan nemohl dovolit platit za mhd 12 či zmíněných 40 (proč 40?) tis ročně? 12 úplně s přehledem, tisíc Kč měsíčně je v rámci ekonomické síly pražské populace naprosto akceptovatelné, a ve finále i těch 40, protože pokud někdo využívá iad tak tolik stejně platí, a že iad využívá řádově podobný objem lidí je jasné. Samozřejmě jiná věc je že by to málokdo skutečně zaplatil když by za ty samé náklady mohl pohodlně jezdit autem, šlo jen o to že v ekonomických možnostech běžného pražana to bezpečně je.

V zásadě souhlas s vyzněním článku - jízdné by mělo reflektovat současnou a budoucí situaci ve financování dopravy a zvýšit se. R^

0 0
možnosti

tak jisteze magistratni a vubec urednici nemaji se svymi platy a benefity problem to zaplatit

0 0
možnosti

Článek má být věcný, ale přitom většina čísel je jenom strašný guláš. Jediné důležité číslo je, kolik procent nákladů kryje jízdné. 20 % je jednoznačně nepřiměřené.

V článku bohužel chybí čísla, která by byla důležitá, a to srovnání tohoto poměru (a) s jinými městy v ČR a (b) s jinými metropolemi v zahraničí.

Pokud by se ukázalo, že v Praze máme (jsem Pražák a jezdím MHD) dotovanější MHD než v jiných městech, tak je to směšné. Zejména pokud dotace svědčí i turistům.

1 0
možnosti

Věřím, že to máme dotovanější než jiná česká města. Soudím tak dle cen, které platí cestující jinde. A rozvinutostí se nemůžou s Prahou srovnávat.

0 0
možnosti

Nesmysl. Je moc lidí, kteří se živí nesmysly. Kolikpak DP zaměstnává úplně zbytečných lidí, kteří se živí vymýšleních dalších a dalších nesmyslů...:-P Ve společnosti ekologicky uvažující musí být MHD financována z rozpočtu příslušných obcí. Tedy bez přímých plateb cestujících.Rv

0 0
možnosti

Počkat, jako že by tedy pro cestující měla být zadarmo?

0 0
možnosti

J63a62n 32P22r23o28k90o82p

4. 8. 2020 8:26

Vítěz voleb v Praze, tedy Piráti, měli ve svých předvolebních slibech dokonce MHD zdarma. A teď, za jejich vlády nad Prahou, dojde k tak zásadnímu zdražení ?

0 0
možnosti

Piráti nejsou vítěz voleb v Praze, to jen tak na okraj.

0 0
možnosti
Foto

Chtělo by to tam spíš pročistit a pár lidí pozavírat. Je to jen černá díra a i kdyby bylo jízdné milion na rok tak by to bylo málo.;-D

1 0
možnosti

Kriminalizací dosáhnete mnohamiliardových úspor?

Ne že bych si dělal iluze o čistotě hospodaření v podobných podnicích, ale touhle cestou opravdu náklady na polovinu nesrazíte.

0 0
možnosti

ja si myslim, ze racionalni rozhodnuti v teto situaci je omezit dopravni stavby na ty z bezpecnostniho hlediska nezbytne a ne zdrazit jizdne pro lidi, pro ktere je prace v Praze jedinym zdrojem prijmu, je krize, tak je krize

0 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS