Děkujeme za pochopení.
R67a13d81e58k 97J72a23h88o28d61a
Pěkně sepsáno, ale ono to není jen o ceně. Do práce jezdím snad všemi dopravními prostředky. Mám to 25km, první pásmo, tam a zpět tedy 50 km, když jedu:
1. Autem - 2x 30 minut, 150Kč za benzín, cca 250 včetně servisu
2. Auto+vlak+MHD - 2x 1:15h (problém s parkováním), 20Kč za benzín, 30 celkem + cena za MHD pro Prahu
3. MHD (bus+metro) - 2x 1:30h, cena pro 1. pásmo
4. Na kole - 2x 1:10, zdarma, reálně tak 20Kč na údržbu (řetěz a tak)
Cena kupónu pak hraje roli v tom, že jednou týdně stejně musím autem, nejraději jezdím na kole, když to počasí dovolí, takže MHD jezdím v zimě tak 2-3x týdně, v létě 0-1x týdně. Průměrně tedy počítám cca 2x týdně mínus dovolená, 50 týdnů.
Tedy varianta 2 při ceně 3650Kč za rok je jedna jízda 73 Kč, ale denně ztratím 2,5 hodiny. Nebo varianta 3 za 6660 Kč vychází na 133 Kč, denně přijdu o 3 hodiny. V obou případech je lepší si koupit jednorázovou jízdenku. Kupoval jsem si ale roční kupon, varianta 2, jelikož ho pákrát do roka využiji i jindy.
Pokud se zdraží na 5500 Kč, tak varianta 2 je za 110, což již atakuje cenu za auto, varianta 2 bude tak za 10 tisíc, tedy pro mne 200 Kč za den, tedy dražší než autem. Roční kupon si již nekoupím, asi ani jednorázový kupon a zvolím místo MHD pravděpodobně auto, ušetřím 1,5-2 hodiny cestováním. A Hřib prodá o jeden kupón méně.
Další argument - když pojedu občas do Prahy s rodinou ve 4, tak cena za jízdné bude 4x taková. Nemá cenu přemýšlet a jet rovnou autem. POkud bude cena za roční kupón nízká, tak si ho možná všichni pořídíme a když už ho máme, tak ho využijeme. Ale takto Hřib přijde dokonce o 4 kupóny.
Z toho plyne - cena za MHD má být symbolická. Jenže Hřib se rozhodl, že raději zdraží a silnici zablokuje židličkami.
M54a68r76t73i44n 94Š36u94b90r85t
Pokud bude cena MHD symbolická, čistě symbolicky pojede zlomek dnešních spojů. Dnes se hraje čistě o to, aby se ty spoje zaplatily. Když nebude z čeho, nepojedou. Aut pak oproti zdražení přibude násobně a tím se také zásadně prodlouží doba dojezdu do města, protože jen 10 % aut navíc v řadě míst dopravu téměř zastaví.
Z31d48e21n42ě33k 56Z85a18v79a55d51i49l
Pokud srovnáme ceny ve městech obdobné velikosti:
V Budapešť - 17 500 Kč ročně
Varšava - 6 800 Kč ročně.
Bratislava - 6 900 Kč ročně.
Lublaň - 9 500 Kč ročně
Moskva - 6 500 Kč ročně
Tak by Praha měla mít roční kupón, když ne za 12.000 Kč, tak alespoň za 10.000 Kč.
M24i33k24u56l66á73š 64K47a13l68i73n32a
Nic není zadarmo. Rozhodně si ale radši připlatím a cestuji v pohodlí svého dieselu.
To kodrcání MHD je šílené.
K10a44r36e81l 78S41t70r86ž63a88n45o28v91s49k34ý
Chybí tam jeden detail. Praha sama o sobě generuje minimum peněz, většina jde z našich daní. Takže jestli zaplatím tři a půl tisíce za roční jízdenku a dalších dvacet tisíc mi stát sebere, aby mohl dopravu dotovat, tak to vyjde nastejno, jako by se daně snížily a já dal dopravnímu podniku tu dvacku navíc sám.
P51e85t14r 18Č71e20r15m54á52k
Poměrně rozsáhlé zamyšlení (čísla a informace nejsou zrovna přesné a matematické jak naznačoval úvod, ale je to blog a ne článek, takže...), ale i přes značnou míru subjektivní míry interpretace autora vcelku racionální pohled
Chápu že téma bylo jen jízdné mhd, nicméně pro plné pochopení by to chtělo více zasadit do celkového kontextu dopravy v Praze - vyplynul by ještě více fakt že mhd jako taková ztrácí svoje pozice - ubývá procento populace které ji užívá - dnes to osciluje okolo 50%, reálně už lehce pod. To je skutečně stále v rámci EU velmi nadprůměrné číslo, podstata ale je že sypeme čím dále více peněz do systému pro čím dál méně lidí. Jasně - absolutně je lidí více protože populace Prahy roste jako taková, ale roste primárně na straně iad, takže tam by se měla i soustředit hlavní investiční snaha města pokud chce zachovat funkční infrastrukturu.
Jen poznámka - nevím proč si autor myslí že by si běžný pražan nemohl dovolit platit za mhd 12 či zmíněných 40 (proč 40?) tis ročně? 12 úplně s přehledem, tisíc Kč měsíčně je v rámci ekonomické síly pražské populace naprosto akceptovatelné, a ve finále i těch 40, protože pokud někdo využívá iad tak tolik stejně platí, a že iad využívá řádově podobný objem lidí je jasné. Samozřejmě jiná věc je že by to málokdo skutečně zaplatil když by za ty samé náklady mohl pohodlně jezdit autem, šlo jen o to že v ekonomických možnostech běžného pražana to bezpečně je.
V zásadě souhlas s vyzněním článku - jízdné by mělo reflektovat současnou a budoucí situaci ve financování dopravy a zvýšit se.
J58a87n38a 62D40a52v81i61d73o88v41á
tak jisteze magistratni a vubec urednici nemaji se svymi platy a benefity problem to zaplatit
D88a29n13i39e47l 84T64o84m35e87k
Článek má být věcný, ale přitom většina čísel je jenom strašný guláš. Jediné důležité číslo je, kolik procent nákladů kryje jízdné. 20 % je jednoznačně nepřiměřené.
V článku bohužel chybí čísla, která by byla důležitá, a to srovnání tohoto poměru (a) s jinými městy v ČR a (b) s jinými metropolemi v zahraničí.
Pokud by se ukázalo, že v Praze máme (jsem Pražák a jezdím MHD) dotovanější MHD než v jiných městech, tak je to směšné. Zejména pokud dotace svědčí i turistům.
A95n64t26o48n22í60n 98Ž59o12h22a
Věřím, že to máme dotovanější než jiná česká města. Soudím tak dle cen, které platí cestující jinde. A rozvinutostí se nemůžou s Prahou srovnávat.
J94a88r83o32s90l12a18v 55K20a16d82l54e13c
Nesmysl. Je moc lidí, kteří se živí nesmysly. Kolikpak DP zaměstnává úplně zbytečných lidí, kteří se živí vymýšleních dalších a dalších nesmyslů... Ve společnosti ekologicky uvažující musí být MHD financována z rozpočtu příslušných obcí. Tedy bez přímých plateb cestujících.
A17n45t32o81n74í69n 85Ž55o29h29a
Počkat, jako že by tedy pro cestující měla být zadarmo?
J63a62n 32P22r23o28k90o82p
Vítěz voleb v Praze, tedy Piráti, měli ve svých předvolebních slibech dokonce MHD zdarma. A teď, za jejich vlády nad Prahou, dojde k tak zásadnímu zdražení ?
P12e71t75r 46Č98e44r80m47á45k
Piráti nejsou vítěz voleb v Praze, to jen tak na okraj.
M76i18c73h29a15l 51K61r18á13s89n77ý
Chtělo by to tam spíš pročistit a pár lidí pozavírat. Je to jen černá díra a i kdyby bylo jízdné milion na rok tak by to bylo málo.
V68i29k68t68o89r 94Š36e28d32i80v81ý
Kriminalizací dosáhnete mnohamiliardových úspor?
Ne že bych si dělal iluze o čistotě hospodaření v podobných podnicích, ale touhle cestou opravdu náklady na polovinu nesrazíte.
J36a70n45a 86D11a36v34i19d46o54v10á
ja si myslim, ze racionalni rozhodnuti v teto situaci je omezit dopravni stavby na ty z bezpecnostniho hlediska nezbytne a ne zdrazit jizdne pro lidi, pro ktere je prace v Praze jedinym zdrojem prijmu, je krize, tak je krize
Žebříčky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Ivana Dianová
Billa šok
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Blog Info
Blogy projdou zásadní změnou, podívejte se jakou
- Martin Mařák
PRO na Malém rynku
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Ondřej Šebesta
Základní pilíře populismu a generál na Hradě
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Markéta Šichtařová
Návod na opravu naší ekonomiky
- Kateřina Lhotská
Vypnutí webů bylo protiprávní
- Ivana Dianová
Billa šok
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Tomáš Vodvářka
Politika jako cirkusová aréna
- Vladimír T. Gottwald
Úsměvy a úšklebky CXXXII. (o jilmové aleji a vytížné Sněmovně)
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou