Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
V

VyMeTaky,2

23. 5. 2011 14:21
A co LVZ?

A byl by vůbec problém aplikovat obdobu opakovače v tram. provozu? Pro bus na kolejích by vzhledem k brzdné dráze stačil zjednodušený systém čoček, a ostatní signály by šly do "LVZ".

0 0
možnosti

Martin Šubrt

23. 5. 2011 15:13
Re: A co LVZ?

Zabezpečení je vhodné na liniové dráhy, např. tram. rychlodráhy, ale rozhodně ne před křižovatky, kde se ještě např. rozhoduje o možnosti jet do tří směrů při nutnosti to provázat na signální plán křižovatky.

0 0
možnosti
ZZ

Sidonie_11

23. 5. 2011 11:56
Je to divné...

Především teda to barevné rozlišení čoček na žlutou a bílou. To nevím, jestli by v praxi fungovalo.

Ale co jsem si všimla v Brně, tak na některých semaforech umístili pod čočky právě onu blikající "čárku", která se rozbliká několik sekund před "zelenou". Zatím jsem to teda viděla hlavně v místech, kde je zastávka přímo před semaforem. A taky je na různých místech v Brně takový "předsemafor", který je cca 50 metrů před tím pravým a ukazuje řidiči šaliny, jestli má dost času na projetí křižovatky, nebo jestli mu tam brzy skočí "červená".

0 0
možnosti

Martin Šubrt

23. 5. 2011 12:18
Re: Je to divné...

Rozlišení barev na žlutou a bílou má naznačit rozdíl mezi volnem a stůj. Ve smyslu, že volno je bílé a blikající pozor a stůj žluté. Určitě by to šlo, vždyť v tom návrhu DP se ta červená a bílá šipka také zobrazují na stejném místě (jsou tam obě barvy diod). Ale návrh na blikající čočky berte jen jako námět, hodně se o něm mluví, tak je to jen takový nástřel. I v Praze máme onu blikající čárku. Před zelenou to slouží dobře, ale víc potřeba je to na konci zelené, kdy je těžké sledovat někde blikající čárku, když se blížím k semaforu. Tam by varování mělo být součástí hlavního signálu - proto to blikání v něm. Tomu poslednímu se říká předsignál - také jsem jeho verze namaloval, ale už mi to připadalo moc podrobné dávat sem i ten. Ve verzi DP je předsignál volno stejný s volnem a předsignál bude stůj je modře provedené stůj.

0 0
možnosti
PJ

PájaZítra

23. 5. 2011 9:58
Nelíbí se mi to

ani zkoušené, ani alternativní, je to obojí tak nějak divný, není to na první podívání pochopitelný piktogram

klasickým čočkám porozumí i někdo, kdo je vživotě neviděl (např. cizinci či ti, co ještě nebyli v autoškole), jsou geniálně jednoduché, takže já jsem jen pro jejich rozšíření leda v tom smyslu, aby nějakým blikáním či změnou barvy daly najevo, že brzo bude "stůj", dávat předem vědět, že bude "volno" je podle mýho zbytečný, nebo nějakou dodatkovou svítící signalizací, jako je třeba ta "přihlášeno do cyklu"

(podotýkám, že jsem bývalý tramvaják, v roce 91-92 jsem při škole brigádničil jako řidič tramvaje v Praze)

0 0
možnosti

Martin Šubrt

23. 5. 2011 10:15
Re: Nelíbí se mi to

Alternativní návrh vznikl z čirého rozčilení, že ten zkoušený odchází ke schvalování na ministerstvo :-) Snaha byla, když už tam teda jde, upravit ho blíže ke srozumitelnosti. Ale souhlas, když si to člověk pak představí ve trojím provedení před křižovatkou a powerpointu si tam rozbliká ty výzvy, žluté, volna, stůj a pozor, je to strašná pecka do palice... Ačkoliv si skutečně vážím snahy DP, také se stále víc přikláním k těm blikajícím čočkám a dávám vám za pravdu.  

0 0
možnosti
TM

milbitom

23. 5. 2011 9:20
Barvy a šipky

Nelíbí se mi, že se v české kotlině zase vymýšlí něco, co není standardem a co může způsobit komplikace či nehody v místech, kde je souběžný provoz IAD a tramvají.

Současná koncepce čoček, je myslím, velmi dobře zavedená, zná ji povinně každý motorista (součást vyhlášky) a je i srozumitelná pro zahraniční řidiče. Náhrada za diody, případně blikání či stromeček pod čočkami umožňuje velmi dobře to, čeho chtějí dosáhnout pomocí barviček, které se budou plést s klasickými signály. Druhým řešením by bylo používat pražcové signály, které jdou vyrobit také pomocí diod (a dokonce nemusí být tři "lampy" pro každý směr jako u klasické pražcové verze) a rozhodně se nebudou plést se signály pro motoristy.

K té červené šipce. Nemyslím si, že by šipka nutně měla mít před sebou zeď ve smyslu dál nesmíš. V zahraničí jsou šipky velmi časté a nikdo neřeší, že červená barva a šipka spolu kolidují - dokonce mě to nenutí myslet více než celý červený bod.

0 0
možnosti

Martin Šubrt

23. 5. 2011 9:29
Re: Barvy a šipky

K té červené šipce. Třeba klasické směrové signály pro auta také máme nahoře s šipkami. Jenže právě proto, aby neukazoval směr jen ten červený obrys šipky, tak je signál červený a žlutý proveden jako plný. Červeně svítí celý kruh a na skle je namalovaná černá šipka v tom směru, ketrého se to týká. Až zelená šipka svítí sama, tj. jen její tvar. Takže samozřejmě není nutné dávat před šipku zeď, to jsem jen použil a upravil původní návrh. Záměna zelené byla eliminována bílou, u červené možná záměna asi tolik nevadila - DP prostě chtěl stůj pro tramvaje červeně... 

0 0
možnosti
C

certik_bertik

23. 5. 2011 9:16
hmm

a co řidiči normálních aut?

0 0
možnosti

Martin Šubrt

23. 5. 2011 9:24
Re: hmm

Pokud by se tahle signalizace dostala do vyhlášky, měli by se její symboliku rovněž naučit... V případě, že má třeba bus nebo osobní auto vyhrazený pruh na tram. kolejích a jiná signalizace tam není, mají povinnost se podle tramvajové řídit.  

0 0
možnosti
TM

tx999

23. 5. 2011 8:18
Ja hlavne nechapu

proc cele to schvalovani, kdyz v zasade stacilo do zakona doplnit moznost rozblikani zavedenych cocek, ale to by bylo asi prilis jednoduche a levne.

Doplnkova navestidla o tom, ze jsou v cyklu (ty cary pod cockami), uz na vetsine krizovatek (v Praze) jsou a pred "zelenou" snad i blikaji. Krome toho cocky maji velkou vyhodu v tom, ze jsou jednoznacne odlisne od normalnich semaforu, takze opravdu nehrozi, ze by si je ridici aut spletli se svymi semafory - zajimalo by me, kam by chtel DP umistit nove semafory na krizovatkach, kde tramvaje jezdi do vsech smeru, stejne jako auta. Davali by je vedle klasickych semaforu pro auta? Dekuju nechci.

Cocky jsou genialni v tom, ze jsou jednoduche a nehrozi jejich zamena s klasickymi semafory. Stacilo by opravdu je jen pred "cervenou" rozblikat a bylo by to.

0 0
možnosti

Martin Šubrt

23. 5. 2011 9:21
Re: Ja hlavne nechapu

Jsoutam dva maličké problémy. Čočky jsou z dálky poměrně malé, takže by se musela asi udělat větší verze. A kvůli té malosti se trošku hůře rozpoznává, co zrovna bliká. Když by končilo volno rovně, blikaly by dvě čočky pod sebou, když by bylo současné volno rovně a doprava a končilo rovně, blikala by jen horní čočka, nebo zase ta pravá, což už není úplně jednoznačný signál a musí se v tom návěstidle také interpretovat. Navíc i na západě není neobvyklé, že každý směr má své návěstidlo, v Německu dokonce má každá poloha návěstidla svou ampuli. Pro tři směry tak májí i 12 semaforů před křižovatkou. Vychází to ze snadhy oddělit symboliku pro různé směry jinam, aby při nějaké poruše nebylo možné signál zaměnit. V případě čoček je vše v jednom, což není úplně ideální, ale diody tu možnost omylu už vlastně eliminují. Tuším, že rozblikat čočky je v řadiči asi dokonce i složitější, než tam vložit signalizaci novou, ale určitě bych začal tím, že bych blikání zkusil. 

0 0
možnosti
M

mam.kvalitni.nazory.2

23. 5. 2011 8:08
Ty symboly jsou oprvadu neintuitivni

a jsou opakem standardu, coz je velky problem. A ze by byla barva nadrazena tvaru? Tak to slysim prvne.

0 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS