Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ritratti

řešení

Určitě nestavět tunel, tím by se magistrála zakonzervovala. Naopak, magistrálu bych zrušil hned, jakmile bude otevřena západní část městského okruhu. A samozřejmě odstranil estakádu (Florenc) a odstranil tak i teoretickou snahu projet Prahu kratší cestou. Část bývalé magistrály by sloužila jako park (mezi Muzeem a Hlavním nádražím), další část jako bulvár, osazený stromořadím (Žitná až Nuselský most). Vinohradská by byla s Václavákem propojena pěší zónou se stromořadím, bez tramvají. Vše by přišlo na zlomek ceny tunelu a garáží, zbylá část by se využila na změnu centra (např. pěší zóna na Národní třídě). Do vnitřní Prahy vjezd (ale ne parkování) povolen jen MHD, místním a dopravní obsluze. Pro místní a návštěvníky Prahy by byly v blízkosti městského okruhu vybudovány velkokapacitní garáže s přímým napojením na síť elektrobusů (ty by v centru nahradily tramvaje a autobusy) za rozumný roční poplatek a tím se nahradila parkovací stání v centru a minimalizovala nutnost vjezdu do centra.

0/0
26.9.2010 13:37

HrubesaMares

nojo, tunely

ale dyt preci u muzea je uz pod zemi metro a vlak...

0/0
15.9.2010 12:48

kaktusak

Když tunely, tak právě v centru

Dnešní móda, dávat místo toho do tunelů pomalu půlku vnějšího okruhu i radiály na periferii, na to by nemělo prostředky ani Švýcarsko.

Samozřejmě že je nutné dobudovat ještě další "dálnice" uvnitř městského okruhu. Tak to taky původně bylo naplánováno. Je čas se k tomu vrátit. Dnešní podoba magistrály byla jen provizorním a laciným řešením.  

0/0
6.9.2010 22:37

Martin Šubrt

Re: Když tunely, tak právě v centru

Jenže ta auta chtějí do centra a dálnice pod zemí znamená, že budou téměř u každé ulice dlouhé rampy se vjezdy a výjezdy. Pokud to má tedy být dálnice pro obsluhu toho, proč tam ta auta jezdí. Takže rampa u Rumunské, Ječné, Anglické, Žitné, Vinohradské, Václaváku, Hlaváku, Lounských, nám. Hrdinů - vlastně všude. Někde několik ramp. Urbanistický dopad strašný. Navíc dlouhé tunely neumožňují, aby v nich byly kolony, protože se tam pak při požáru pro hasiče není jak dostat. Když by szase byla dálnice bez ramp, jen pod centrem, bude pro ta auta, co tam nyní nejezdí, a to je snad škoda tam lákat? Navíc pro tu obsluhu by zůstala i síť na povrchu...

Jinak k těm tunelům na vnějším okruhu a radiálách. Jaká půlka vnějšího okruhu v tunelu? Na vnějším okruhu podchází tunel jen Komořany a Lochkov, kde je terénní zlom a Suchdol, kde je zástavba. Celkově s 82 km okruhu jsou v tunelu snad 4 km. Na městském okruhu je hůř, ale od Barrandova po Troju opravdu volné pláně bez domů nebyly...    

0/0
7.9.2010 15:56

Lesní sběř

Re: Když tunely, tak právě v centru

A nebylo by tedy řešením nevpouštět auta do města vůbec a namísto toho posílit hromadnou dopravu např. systémem elektrických minibusů? Kdo by trval na individuální dopravě, mohl by si pořídit skútr nebo moped, pro ty by bylo míst k parkování všude dost...

0/0
10.9.2010 8:58

Martin Šubrt

Re: Když tunely, tak právě v centru

To je zase opačný extrém. I individuální doprava a zásobování mají svou funkci v rámci života a v určité rovině i v rámci rozvoje města. Základem optimálního života ve městě je vyvážený důraz na všechny druhy doprava a vzájemná tolerance. 

0/0
10.9.2010 14:34

Lesní sběř

Re: Když tunely, tak právě v centru

Souhlasím s nezastupitelnou rolí dodávkových automobilů v zásobování. Ale osobní auto má svůj smysl na periférii a na venkově, kde je "všude daleko."

Nenapadá mne ve vnitřní Praze žádná lokalita, kam by se nedalo ve smysluplném čase dostat MHD nebo i pěšky. Na periferii je situace trochu jiná, tam nejsou výjimkou autobusy s hodinovými intervaly. V centru a obecně v husté zástavbě je však osobák jako prostředek individuální dopravy kontraproduktivní. Typické dnešní osobní auto zabere asi osm metrů čtverečních (průměrná Octavia), nepočítaje nutný volný prostor před a za autem, a přitom v mnoha takových autech sedí jeden jediný člověk jak sám voják v poli.

-

Raději ani nemluvím o nevyhnutelném "přenosu externalit" - tedy o tom, že jednotlivý automobil bezstarostně odjede, ale zplodiny a hluk zůstanou a obtěžují místní obyvatele, kteří na svobodné individuální dopravě toho kterého pasažéra nemají žádný osobní prospěch, ale přesto jsou nuceni podílet se touto formou na jejích nákladech.

0/0
12.9.2010 0:56

Martin Šubrt

Re: Když tunely, tak právě v centru

Jistě, ale to bychom v Praze neměli mít OTP, které při stavbě baráků přikazují stavět podzemní garaže, které investory stojí skoro nejvíce z celé stavby. Takže počet stání v centru zcela v souladu s městskou vyhláškou nekontrolovaně roste (viz článek další blog o Palladiu). Těžko na ty tisíce míst zakážeme v budoucnu vjezd. Tedy můžeme, ale investoři nás asi nechají ty stavby garáží pak zaplatit...   

0/0
13.9.2010 11:29

vladimir.t.gottwald

Díky, dobrá práce.

Karmuju, výhradu bych asi měl jen vůči závěru druhého odstavce; doplnění okružního systému systémem roštovým není podle mého nápad až tak scestný. Pohříchu však ze tří původně předpokládaných roštových komunikací v poledníkovém směru byla realizována jen jedna (ze dvou ve směru ve rovnoběžkovém žádná) a okruhový systém doposud také nebyl dobudován. A i proto nárůst dopravní intenzity v posledním dvacetiletí funkčnost takového řešení prostě ani vyvrátit ani potvrdit nemohl (osobně bych však spíš předpokládal to druhé).

Čímž ovšem ani v nejmenším netvrdím, že realizovaná trasa centrální severojižní magistrály vedená mezi Muzeem a Václavem není prasárna. ;o)

0/0
6.9.2010 13:18

Martin Šubrt

Re: Díky, dobrá práce.

Výhodou klasického roštového systému známého spíše z amerických měst je fakt, že jsou silné intenzity rozptýleny na velkou plochu města a tím jsou v jednotlivých ulicích relativně snesitelné. Vzhledem ke konfiguraci pražského terénu by další magistrály (ty 4 plánované a v ploše vlastně jen řídce umístěné) fungovaly jen za předpokladu, že by přetrval trend nižších intenzit, případně by narůstaly jen pomalu. Tedy, že by nebyla revoluce. Současné intenzity už by původně plánované roštové prvky systému uspokojily jen složitě, respektive by se na těchto komunikacích začal odvíjet provoz známý ze SJM. A s tou nevýhodou, že by sloužily k dostředné dopravě a nikoli k jejímu rozvedení po obvodu. Ale je fakt, že o tomto se dá polemizovat velmi dlouho :-). 

0/0
6.9.2010 15:34

vladimir.t.gottwald

Re: Díky, dobrá práce.

Podstatný rozdíl od měst amerických je ovšem i v tom, že pražská doprava je specifická i tím, že Praha zůstala průjezdným uzlem bez dokončení okružního systému. Máte pravdu v tom, že stávající SJM (původně zamýšlená tuším jako SJM II.) plní při nedobudovaném okruhovém systému a absenci SJM I. a SJM III. tři funkce: úlohu dominantní spojnice severojižní, radiály i komunikace tranzitní. Pokud by byly realizovány okruhy i rošt, pak je asi oprávněný i předpoklad, že při současném odvedení tranzitu na okruhy by byl rošt pro současnou SJM vskutku odlehčením (aniž by se nutně "na těchto komunikacích začal odvíjet provoz známý ze SJM"). Ale to jsou opravdu jen úvahy. Moje výhrada se ostatně týkala zejména toho, že tento původně zamýšlený kombinovaný systém (okruhy plus rošty) prostě nikdy realizován nebyl, a nárůst dopravní intenzity tudíž jeho funkčnost nemohl vyvrátit ani potvrdit. ;o)

0/0
6.9.2010 18:47

Alfie

A jak se tam ti lidé dostanou?

Jestliže značnou část provozu po magistrále tvoří jízdy s cílem uvnitř města, pak omezením provozu znemožníte těm lidem se do cíle dostat! Že mají jet MHD? A jakou, prosím pěkně? Metro trasy C je v tomto úseku permanentně přetížené a jezdí v nejkratších možných intervalech. Kdyby hypoteticky jen polovina lidí, kteří cestují z jižního okraje Prahy směrem do centra, přestoupila na metro, tak toto zkolabuje, ti lidé se tam prostě nevejdou! Autobusy v téže oblasti pak vypadají ve špičce stejně a stávajícími trasami jich o moc víc nasadit taky nelze.

Jediným "řešením" by bylo vymístit početná sídla firem z Prahy 4 a 2 "někam jinam" - ale kam, abychom jen nepřesunuli problém o pár kilometrů? A co by se stalo s těmi oblastmi bez firem? Zbourat a vybudovat vilovou zástavbu? :-)

Jednoduchá řešení prostě neexistují, všechno souvisí se vším a když něco přiškrtíte na jedné straně, vyboulí se vám malér o kousek dál a možná horší.

0/0
6.9.2010 10:43

Martin Šubrt

Re: A jak se tam ti lidé dostanou?

Ony ty počty jsou poměrně zajímavé. V metru jezdí Nuselákem denně do centra 140 000 lidí, na povrchu jezdí 50 000 aut. Pokud jejich počet zregulujeme na 30 000, tak nárůst poptávky ve směru do centra na MHD je pouze 20 000 řidičů a cca 10 000 spolujezdců (obsazenost vozidel 1,5). A v nejbližších letech se začne stavět trasa metra D (buď přímo do centra, nebo do centra s přestupy na A či na vlaky) s kapacitou dalších 140 000 lidí denně. Tudíž poptávku vyšší o 30 000 můžeme uspokojit nabídkou 140 000. Navíc v konceptu územního plánu jsou připravené tangenciální tramvajové trati, které metru C uleví právě o těch cca 20 000 lidí, dále se dále budou rozvíjet vlaky z Braníka a Krče, i s Hostivaře. Ty takovou kapacitu mít nebudou, ale 5 000 lidí denně rozhodně. Dokonce by to šlo zvládnout i bez metra D. A pak je tu ještě jedna věc. Právě že z těch 50 000 jízd aut zdaleka ne všechny jsou nezbytné, ale jsou konány, protože je to pohodlné. Proto je třeba nejprve umět tu situaci popsat.  

0/0
6.9.2010 10:56

Alfie

Re: A jak se tam ti lidé dostanou?

No tak až bude to metro D vybudované, tak prosím. Ovšem ono je již dvacet let na papíře a ještě se nehráblo do země. A za současné finanční situace asi ještě dlouho nehrábne. Tramvaje to samé, o rozvoji vlaků pod patronací ČD bych raději ani nemluvila.

Takže momentálně nahnat do metra + 30 000 lidí denně znamená udělat z již tak tristní cesty metrem totální horror. Když chcete odvést část vody z řeky do bočního koryta, musíte ho nejdřív prohloubit a ne tam pustit vodu s tímn, že "se to" (někdy) bude stejně prohlubovat.

Ano, můžete po lidech chtít, aby si za větší pohodlí připlatili nebo se spokojili s pohodlím menším. Ale nesmí to "menší pohodlí" představovat cestování po vzoru dobytka na porážku! Jako dnes cestou autobusem z Vysočan do Šterbohol, to už byl doslova boj o nadechnutí :-(

0/0
6.9.2010 12:35

Martin Šubrt

Re: A jak se tam ti lidé dostanou?

Asi jste ten článek nečetla. Je o tom, že tunel za Muzeem znamená zúžení na 2+2 pruhy ihned, cca do dvou let od začátku stavby. Dál je o tom, že to nejde. Dál je o tom, že se musí problém řešit daleko postupněji a déle, nikoli od zužování, ale od toho, jaké jsou v centru cíle a proč se tam jezdí. Dál je o tom, že už při současné šířce je třeba doplnit nějakou zeleň a parkování. A o tom, v jakém stavu je financování a příprava metra jsou články předchozí, které definují potřeby pro systém dopravy hromadné. Takže bojujete s argumenty, které v souhrnu článek obsahuje. Jenom sděluje, že z hlediska pohybu vozidel po centru a jejich snahy si najít cíl, je jedno, kdy se ke zúžení přistoupí, protože charakter cest do centra se nezmění. Jinak již od 1.10. by mělo být cca 5000 cest z metra C převedeno na novou autobusovou expesní linku z Jižního města na Smíchovské nádraží, takže i v tomto směru se již něco dělá.  

0/0
6.9.2010 12:59

Alfie

Re: A jak se tam ti lidé dostanou?

No, já jsem reagovala na (bohužel dosti rozšířenou) mylnou představu, že když ztížíme jízdu po magistrále, tak tam ty auta nebudou jezdit.

Ale ta expresní linka z jižáku na Smíchov by mě zajímala - víte, kudy má jezdit? Přes barranďák?

0/0
6.9.2010 15:09

Martin Šubrt

Re: A jak se tam ti lidé dostanou?

:-) A právě o tom je celý článek, že tato představa je skutečně mylná, neb tam ta auta mají všude okolo cíle a to se zúžením nezmění :-). 

Ta linka by měla mít na Jižní spojce vyhrazený jízdní pruh místo toho, který 20.9. opustí kamióny, které budou mít od ulice 5. května až po Brarandov na Jižní spojku zákaz vjezdu. Budou muset odbočit na D1 a dál jet po Pražském okruhu. Linka autobusu číslo 125 by měla mít trasu Jižní Město - Hořčičkova - Háje - Modrá škola - Hněvkovského - Mikulova - Bachova - Litochlebské nám. - Chodovská tvrz - Lihovar - Smíchovské nádraží. Ve špičce interval 10 minut, kolem poledne interval 15 minut. Mezi Chodovcem a Lihovarem po Jižní spojce bez dalších zastávek.

0/0
6.9.2010 15:24

Zani

Pražáky lituju

Ta doprava je fakt hrozná. Já bejt pražákem, tak postavim na okraji obří garáže i parkoviště a do města bych nic nepustil. Za polovinu peněz na údržbu bych zlepšil městskou dopravu, a za druhou bych začal Prahu podvrtávat, aby se veškeré automobily vešli pod město. Zásobování elektrovozy a jen v noci. Na slunce jen za velmi tučnej poplatek. Asi by to lidi zpočátku naprdlo, ale zvykli by si.:-)

0/0
6.9.2010 9:27

ondra.novacisko.cz

Re: Pražáky lituju

Všechny snahy řešit dopravu ve městě jsou k ničemu. Jako bývalý pražák a v současné době bydlící kousek za Prahou ale dojíždějící denně do Prahy za prací mám následující názor.

Pohyb autem po Praze je náročný, dlouhý a kolikrát se nevyplatí. Když si jdu něco zařídít do centra, vyrazím MHD. Kolikrát jsem tam rychleji, než autem. I tak bych řekl, že se najde dost hlupáků, kteří jsou schopni si to odstát v kolonách za cenu velkého zdržení a spotřeby. Přesto se to občas vyplatí.

Důvodem je také drahá MHD. V kůži primátora města bych určitě zavdel mýto do vnitřní Prahy a to ne zrovna malé, placené za vozidlo a klidně bych zvýhodnil autobusy a nákladní dopravu, nebo bych ceny srovnal na jednu hodnotu. Osobák s jedním řidičem tak vyjde poměrně dráž, než osobák s rodinou, a to je stále dražší, než plný autobus. Výnosy z mýta by byly použity na dotaci jízdného MHD a zejména snížení ceny velmy předražených jízdenek

0/0
6.9.2010 10:21

tx999

Re: Pražáky lituju

Muj nazor je, ze MHD predrazena neni. Chci-li jet kousek, zaplatim 18 Kc. Pokud potrebuji dal, tak zaplatim 26 Kc, ale za tuto cenu se muzu dostat z jednoho konce Prahy na druhy. Nebo treba z okraje Prahy do centra, neco zaridit a zpatky.

A pokud jezdim casteji, tak si koupim tramvajenku, ktera vychazi na cca 13 korun za den. To mi rozhodne prijde jako dobra cena.

0/0
6.9.2010 10:52

ondra.novacisko.cz

Re: Pražáky lituju

No můj názor je takový, že k eliminaci osobní automobilové dopravy v Praze by pomohlo, pokud by mýtne bylo tak drahé, že by MHD mohla být zdarma.

 

Jezdit do centra autem musí mít smysl. Buď něco naložit, nebo  vyložit, pak to má svou cenu. Vozit si jen tak zadek musí být drahé.

0/0
6.9.2010 10:59

Ondřej Kališ

Re: Pražáky lituju

Řeknu to takto: Je velmi snadné najít v Praze mnoho relací, v nichž je finančně výhodnější jet autem než MHD. Pokud do práce MHD nejezdíte a nepotřebujete tedy ,,tramvajenku", lehce se vám stane, že dojet si třeba někam něco koupit autem může být levnější než platit 52 Kč (2 cesty) za MHD. Vážně jsem to počítal, když jeden člen naší rodiny k takovémuto kroku přikročil a možná byste se divil, že je to pravda.

VHD musí být vždy cenově atraktivní, a to výrazně; ekonomická motivace podle mě je a vždy bude hlavním způsobem, jak dostat lidi z aut do VHD; pokud jim to vyjde autem levněji, nikdy na VHD nepřesedlají.

0/0
6.9.2010 19:14



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.