Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když nás záplava semaforů učí chodit i jezdit na červenou...

V pražských ulicích rok od roku přibývá semaforů. Aktuálně jich je cca 500 a již za pár let jich má být o 200 více. 

Provoz v ulicích houstne a na mnoha místech chtějí chodci přecházet bezpečněji, takže na první pohled je světelná signalizace tou správnou volbou. Jenže ne všechny věci jsou takto černobílé. I geniální vynález může působit problémy, je-li používán nevhodně. A semafor umístěný na špatném místě, nebo fungující v nevhodnou dobu, není zdaleka prvkem dopravní bezpečnosti, ale bohužel spíše nebezpečnosti.

Semafory jsou na křižovatky navrhovány podle určitých kritérií. Podle počtu vozidel, která místem projedou za daný časový úsek, a také podle počtu přecházejících chodců. V dopravních špičkách pracovních dnů jsou na většině míst "světla" opravdu potřebná (přestože i v tomto případě se najdou výjimky), ale v dalších hodinách dne i týdne už svou funkci semafory často neplní vůbec dobře.

Tři čtvrtiny světelných signalizací fungují v Praze nepřetržitě  

Více než 75% pražských světelných signalizací totiž bohužel funguje nepřetržitě. Ve dne, v noci, o víkendech i svátcích, prostě pořád. Zelená barvička často svítí na prázdnou komunikaci a ve vedlejší uličce stojí u červeného signálu městský autobus. Jeho motor vrčí někomu pod okny a nikdo ze zúčastněných nechápe, proč ve dvě v noci, nebo v neděli v osm dopoledne, musí u semaforu stát.

Samozřejmě existují důvody, proč některé světelné signalizace mohou a mají fungovat nepřetržitě. Na dlouhých přímých nebo naopak nepřehledných ulicích, kde by během noci a volných dní řidiči nabyli dojmu, že mohou pořádně přišlápnout plynový pedál, tam je občas vhodné umístit semafor s červeným signálem, který řidiče zpomalí na povolenou rychlost a pouze při jejím dodržení mu přímo do jízdy rozsvítí signál volno.

Také pro nevidomé jsou nepřetržitě fungující semafory přínosem, protože je při přecházení chrání. Ovšem tato výhoda neospravedlňuje nepřerušovanou funkci tří čtvrtin semaforů v Praze. Vždyť již existují zařízení pomocí nichž si nevidomý může zapnout i jinak v nedělním dopoledni běžně nefungující semafor.

Semafor chrání děti, ale jen někde... 

Jaká jsou tedy negativa nepřetržitého provozu a obecně zbytečně vysokého počtu semaforů v ulicích? Různá sdružení a městské části se třeba pomocí semaforů snaží zvýšit bezpečnost dětí na cestách do škol. A tak hlavní přístupové trasy ke školám lemují řady světelných signalizací. Děti jsou tak chráněny na ranní cestě do školy, ale odpoledne, kdy použijí s kamarády třeba jinou trasu, je to už horší.

Příkladem může být nedávno instalovaný semafor na Korunní ulici u ulice Sázavské. Ráno jej děti použijí, ale odpoledne klidně mohou přecházet o ulici, dvě, nebo tři výše. Také přes stejnou Korunní ulici, se stejným počtem aut i tramvají, ale bez semaforu. Světelná signalizace je nepochybně pro děti dobrou pomůckou, ale pokud se instaluje příliš, ztrácí děti návyky, které jim pak mohou pomoci na neřízených přechodech. Neumí odhadovat vzdálenost přijíždějících vozidel, jejich rychlost a velmi často pak na "zebru" vkročí v nevhodný okamžik. Často je to proto, že zvláště ve městech díky záplavě semaforů už nemusí o přecházení vůbec přemýšlet.

Jenže "světla" nikdy nebudou všude a pro dobrou dopravní výchovu dětí je někdy daleko lepší na křižovatce instalovat zpomalovací prahy, přechod zúžit a doprostřed komunikace umístit ostrůvky, na nichž se dá vyčkávat a v klidu se rozhlédnout. Způsobů, jak vozidla zpomalit a přechody zpřehlednit je hodně, ale často se přistupuje k tomu nejjednoduššímu semaforovému řešení.

Když svítí červená v prázdné ulici 

A pak se stává, že dítě přijde ráno ke svému semaforu, rozhlédne se a vidí prázdnou ulici. Na "světlech" přitom svítí červený panáček. Tak si chlapec nebo dívka zmáčknou tlačítko, aby dostali volno. Ale protože to křižovatkovému počítači (radiči) někdy chvilku trvá, než na jejich výzvu zareaguje, ještě jednou se děti rozhlédnou, a pak suverénně přejdou křižovatku na červenou. Zajdou za roh a až v tu chvíli padá na "světlech" chodcům zelená. A u prázdného přechodu stojí auta a tramvaje, v nichž se opět všichni diví.

A nemusí jít zdaleka jen o děti. V podvečer, v noci a o víkendech se v celé Praze chodí čím dál více na červenou. Jsou semafory, kde ani tlačítka pro chodce nejsou, tudíž fungují cyklicky a chodec si volno svou aktivitou dříve přivolat nemůže. Tak se rozhlédne a jde také na červenou. První den ještě váhá, ale pak si zvykne, protože mu připadá nelogické zbytečně čekat u prázdné ulice. Je to stejné jako se zabradlími a zábranami v místech, kudy chtějí chodci přecházet. Pokud je možné je přelézt, budou to dělat, protože se chtějí pohybovat logicky a nikoli tak, jak jim kdosi od stolu předepisuje.

Horší je, že nepřetržitě fungující semafory už učí jízdám na červenou i řidiče. Znají tu svou křižovatku dobře a vědí, že večer nebo v sobotu tu sotva někoho potkají. A tak proč by třeba na červenou nemohli odbočit doprava, když mají dobrý rozhled a nic nejede? Poprvé to udělají opatrně, podruhé již s menší pozorností a potřetí takové chování uloží do své hlavy jako normální. 

Výuka jízdy či chůze na červenou zdarma! 

A to je právě největší nebezpečí semaforů fungujících nepřetržitě. Svým stálým provozem totiž postupně učí lidi chodit i jezdit na červenou. I slušní lidé vidí den za dnem další a další své spoluchodce, jak na červenou vyrazí na zebru. I poctiví řidiči jednou večer zahlédnou, že by se dalo klidně na tu červenou jet. Postupně si to více a více lidí zapisuje do svých návyků a tím se stávají nebezpečnými pro sebe i své okolí.

V ten večer, noc, či svátek jim to pravděpodobně projde vždy. Jenže jednou mohou stejný prohřešek podvědomě udělat i ve všední den, kdy spěchají, zamyslí se, nebo prostě risknou to, co dávno v jiný čas zkoušejí. A pak na jejich hazardní chování najednou někdo doplatí. Chodec, jiný řidič, nějaký člen jejich rodiny. Kdo ví... A při vyšetřování takové potenciální nehody Vám budou jako první argumentovat tím, že oni by na červenou nikdy nešli či nejeli, ale tady, zrovna tady, je to ten prokletý nepřetržitě svítící semafor naučil.

V tu chvíli bude možná už pro někoho pozdě se ptát, zda světelná signalizace má svítit nepřetržitě. Bude marné říkat, že semafor je potřebný v dopravních špičkách, kvůli kterým byl vlastně vynalezen. Pro vyšší bezpečnost chodců i řidičů je možné realizovat tolik různých stavebních a technických řešení. A ty mohou na rozdíl od trvale svítících "světel" kromě základní ochrany všech účastníků provozu lidem vštěpit i základní návyky, jak se na ulici chovat vzájemně ohleduplně a s minimem rizika.

Semafory u tramvajových zastávek? Jen to ne!

Semafor prostě není všelék. Na závěr přidám ještě jeden příklad, kterým bych to chtěl ilustrovat. U rušné tramvajové zastávky je dvoupruhová komunikace v jednom směru. Aby se zvýšila bezpečnost přecházejících chodců (zamezilo se např. situacím, kdy jedno vozidlo zastaví a druhé vedle chodce ohrozí), kdosi navrhne semafor. A přestože to myslí dobře, vytváří daleko nebezpečnější místo, než jakým bylo bez semaforu.

Pokud totiž chodec vidí svou tramvaj v zastávce, přestane se často chovat racionálně a do vozovky vkročí i v okamžiku, kdy mezery mezi vozidly nejsou vůbec bezpečné. Nenechá si přece třeba v sobotu svou oblíbenou linku ujet a nebude čekat o čtvrt hodiny déle. Opět jde tedy na červenou, jenže v tomto případě klidně může být ulice plná vozidel a řidičů, kteří vidí signál volno a přecházejícího chodce absolutně nečekají. Střety způsobené z podobných důvodů jsou prosto pro chodce těmi nejzávažnějšími.

Přitom u zastávky je podle všech současných trendů "bezpečný" semafor. Ale nenechme se mýlit. I zvýšený přechod, zúžení jízdních pruhů, zvýrazněné dopravní značení, zpomalovací šikana na jízdních pruzích pro vozidla a další úpravy mohou nesignalizovaný přechod dostatečně zpřehlednit, vozidla zpomalit a potenciálně nebezpečným situacím předejít daleko výrazněji než "světla".

Důležitý je cit pro správné dopravní opatření 

Nechápejme proto semafory jako všeléky na dopravní bezpečnost. Užívejme jich s mírou a důsledně hleďme na to, aby fungovaly jen v časových obdobích, kdy jsou pro všechny účastníky silničního provozu přínosem. Kouzlo semaforu je v účelu použití, nikoli v množství instalací, ani v součtu hodin provozu a tím méně ve výhodnosti poplatků za údržbu pro správcovské firmy.

A na závěr přidávám tři fotografie na téma: Když se chodí na červenou... Podotýkám, že snímky nejsou pořízeny se snahou odsuzovat chodce, ono se na prázdné ulici jít na červenou prostě nabízí. Ale páni policisté by přece jen pokušení měli zvládnout.

Čtvrtý snímek pak zobrazuje nejnovější pražskou signalizaci (světelně řízený přechod pro chodce na Korunní ulici), který se stejně jako 75% všech semaforů v hlavním městě činí ve dne i v noci... No, nejděte přes takto prázdnou ulici na červenou... Já se doznávám bez mučení, že tak chodím také.

 

Autor: Martin Šubrt | čtvrtek 27.9.2007 6:10 | karma článku: 30,99 | přečteno: 4762x
  • Další články autora

Martin Šubrt

Povídání o jízdném v pražské hromadné dopravě

Často poněkud vyhrocená diskuse na téma zdražení či nezdražení jízdného v pražské MHD probíhá v médiích již několik týdnů. Je to především politické téma, což znamená, že převažují emoce a na konkrétní čísla nezbývá moc prostoru.

29.7.2020 v 18:33 | Karma: 41,24 | Přečteno: 19317x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Ruská ruleta: Koho zabije tenhle billboard?

Pojďte řidiči a řidičky, budeme si hrát. Co? Ruskou ruletu. Kde? V Praze, na Štěrboholské radiále. Že vás do hry nemusím zvát? Inu ano, tuhle "reality show" vlastně u Štěrbohol hrajete už cca 3 roky... 

15.7.2011 v 7:25 | Karma: 33,53 | Přečteno: 4561x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Múza

Vystupuji z vlaku a kráčím do neznáma. Tu chodbu bych měl znát, ale najednou mi není ani trochu povědomá. Obklopují mě nepřátelské zdi, změť plakátů a prázdných pohledů kolemjdoucích.

31.5.2011 v 7:22 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1849x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šubrt

Nová signalizace pro tramvaje není dokončená, potřebuje dopracovat

Pražský dopravní podnik v pátek oznámil, že úspěšně skončilo dvouleté testování nových barevných signalizací pro tramvaje, které byly instalovány na samostatné trati v Braníku.

23.5.2011 v 7:20 | Karma: 25,02 | Přečteno: 4132x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč některé tramvaje (a zvláště jednu z nich) nemáme rádi...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 13 - Napadlo vás někdy, proč tu či onu tramvaj nebo autobus máme rádi a cestuje se nám v nich příjemně, a u jiných si jen smutně povzdechneme ihned, jak je spatříme na obzoru?

10.9.2010 v 7:10 | Karma: 47,95 | Přečteno: 66837x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Palladium, jeho okolí, auta a my...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 12 - Asi ke každému obyvateli Prahy někdy doletěla jistě dobře míněná slova pražských radních, že individuální automobilovou dopravu v centru je třeba omezovat.

8.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,19 | Přečteno: 6671x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pozor i na odborníky...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 11 - Možná vám z předchozích i následujících textů vyplyne, že jen dopravní odborníci s možností navrhovat, doporučovat a rozhodovat jsou zárukou správného rozvoje pražské dopravy.

7.9.2010 v 7:10 | Karma: 22,93 | Přečteno: 4034x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Magistrála do tunelu?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 10 – Když si sv. Václav prostřednictvím českých vlastenců konečně vyprosil stavbu své sochy na nejznámějším českém náměstí, bylo ještě potřeba zařídit, aby si jí všichni všimli. 

6.9.2010 v 7:10 | Karma: 26,59 | Přečteno: 5245x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

V Myslíkově se mohlo myslet víc...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 9 – Jak se stane, že si chvályhodné dílko najednou zaslouží chvály méně než půlku?

2.9.2010 v 7:10 | Karma: 27,16 | Přečteno: 4477x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Své opravny tramvají Praha nepotřebuje?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 8 – Jak je důležité míti Filipa, který nám pomůže rychle předat firmě s neznámým vlastníkem tu část Dopravního podniku, která téměř jako jediná může městu vydělávat?

1.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,98 | Přečteno: 4563x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

„Dé“ jako Děsně Dlouhé Doufání…

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 7 – Téměř dvacet pět let plánovaní a slibování realizace metra v místech, která ho nutné potřebují. A přesto výsledek stále není úplně jistý.

31.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,71 | Přečteno: 8181x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč „áčko“ stavíme před „déčkem“? Podle abecedy to není...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 6 – Před vámi na stole leží vedle sebe studie jednoho velmi potřebného a druhého zatím zbytečného úseku metra. Koukáte na trasu pro 50 000 nebo pro 10 000 lidí. A máte si vybrat.

30.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,02 | Přečteno: 7275x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pohádka o zlobivé tramvaji, která zabloudila (fotopohádka)

Asi to bude těmi horkými letními dny, ale pražské tramvaje mají stále častěji svou vlastní hlavu. Někdy jezdí samy bez řidičů, jindy zase úplně zabloudí. Inu, stane se...   

2.7.2010 v 7:30 | Karma: 46,76 | Přečteno: 27484x | Diskuse| Fotoblogy

Martin Šubrt

Můj nabitý den. Nebo vybitý?

Ráno vstanu a opařím se čajem... Moment, to je jiný příběh. Literárně a filmově už zpracovaný. Takže raději obraťme list. 

3.11.2009 v 7:00 | Karma: 21,39 | Přečteno: 3801x | Diskuse| Ostatní

Martin Šubrt

Nejen virtuální pohlazení od Jarka Nohavici

Vítejte přátelé na internetu, v zemi blogů, diskusí a chatů... Ale také fajn hravých písniček v mp3. Pár takových poslal na síť sítí před pár dny Jarek Nohavica ve volně stahovatelném albu s názvem Virtuálky.

2.11.2009 v 7:00 | Karma: 33,18 | Přečteno: 5329x | Diskuse| Kultura

Martin Šubrt

Causa Letňany...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 5 – Metro pro lidi, kvůli olympiádě, k novému výstavišti nebo prostě jen do polí?

17.7.2009 v 7:00 | Karma: 36,56 | Přečteno: 10400x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když vystojíte na zastávce v Praze důlek...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 4 – Ono někdy opravdu čekání na tramvaj trvá věky. I to sobí spřežení na Čukotce pak jede častěji.

16.7.2009 v 7:00 | Karma: 30,86 | Přečteno: 7200x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Chtěli metro, ne rychlodráhu! Budou mít obojí...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 3 - Když to metro na letiště přece chtěla spousta lidí a dokonce řada z nich podepsala petici, ne?

15.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,10 | Přečteno: 13862x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Metro na letiště, ze kterého zůstává rozum stát...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 2 - Prodloužení metra A na letiště Ruzyně je skutečně naprostou záhadou. A protože jde o záhadu pěkně drahou, omluvte opravdu příšernou délku textu. 

14.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,70 | Přečteno: 22463x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když se člověk začne stydět za sebe, svůj obor i své město...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 1 - Úvodní povídání o pražské dopravě a jejích mnohých záhadách.

13.7.2009 v 7:00 | Karma: 29,64 | Přečteno: 5443x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7305x
Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-). subrt.martin@seznam.cz