Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražský Dopravní podnik se oranžově zbláznil, hurá!?

Jste obyvatelem hlavního města? A využíváte běžně služeb městské hromadné dopravy? Pak si určitě při čtení následujícího článku vzpomenete na mnoho podobných příhod, které se Vám přihodily. 

Ono se totiž cestování metrem, tramvajemi, či autobusy často mění v utrpení. A to především v období různých změn a výluk. Dopravní podnik si totiž služby veřejnosti evidentně vysvětluje po svém.

Jak informoval DP Praha do loňska?

Je to asi tak rok, co jsem poněkud rozladěn službami pražského Dopravního podniku "spáchal" jistý článeček, který prohřešky této firmy na nás cestujících mapoval. A výsledky doprovázené mnoha fotografiemi rozhodně nebyly povzbudivé. Ostatně pro připomenutí je chvílemi "veselé" čtení k dispozici na www.prazsketramvaje.cz/jizdnirady/infodppraha.pdf. Možná z něho pochopíte i věci, kterým při svých cestách Prahou v MHD léta nemůžete přijít na kloub. Rok uplynul, a tak jsem si řekl, že se ke svému mapování vrátím a zjistím, zda se pod taktovkou nového ředitele něco změnilo. 

Snaha o změnu byla, ale... 

Nová taktovka zatím asi příliš nefunguje, neboť jízdní řády na zastávkách se stále převěšují více dnů dopředu, takže jsou třeba i 58 hodin na sloupcích neplatné informace. Ten časový údaj si nevymýšlím, jde o čerstvou zkušenost z neděle 15. 7. 18 hodin večer, kdy si DP "v předstihu" vyvěsil třeba na zastávku Karlovo náměstí jízdní řády platné od 18. 7. 4 hodin ráno. Ano, DP pořád argumentuje drážním zákonem, dle něhož musí změnu na zastávce zveřejnit 24 hodin před jejím započetím. Ale 24 hodin rozhodně není hodin 58, že?

Převěšování jízdních řádů a čísel linek na sloupcích pořád neprobíhá současně. Takže nadále třeba i celý jeden den nesouhlasí čísla linek nahoře na sloupku s tím, co je dole v jízdních řádech. A rozpoznat, co je platné, je skutečně umění. Výlukové informace jsou často neúplné, nejasné a bohužel poslední dobou i chybné. Dokonce i v tištěných informačních letácích se začalo objevovat přímo obrovské množství chyb. K tomu se ještě dostaneme.

Ale DP Praha nenese vinu sám. Ono se totiž špatně informuje, když výluky vedení města stále komplikuje, mění termíny na poslední chvíli, některé akce ruší a jiné dovolí jen s kosmetickými stavebními činnostmi. Přece jen, informační materiály se musí nějakou dobu připravovat, kreslit a tisknout, což je poněkud složité, když se situace s rozhodnutími na radnici mění každý den, či někdy i minutu. Dokonce se objevily výluky na pár dní přerušené a znovu pokračující (letos na Prašném mostě a Hradčanské). Asi aby zmatek cestujících dosáhl opravdového vrcholu.

Abych byl spravedlivý, objevily se i některé náznaky pozitiv. Především nyní před prázdninami. Cestující jsou letáky upozorňováni, že místo žluté nyní nově oranžová barva značí výluku (případně jinou změnu provozu). V letácích o výlukách bylo přistoupeno ke změně grafické podoby a na zastávkách se na plechových tabulích objevuje více informací v anglickém a německém jazyce.

Jenže dobře míněné snahy v podání pražského DP dopadají nakonec stejně polovičatě. Nový pěkný mapový podklad, na němž jsou zakresleny výluky u Letenského tunelu a na Palackého náměstí, cestujícího upoutá. Jenže mu nebude k ničemu, neb tam kdosi pozapomněl napsat k zastávkám jejich názvy.  

A v přístřešcích městské dopravy aktuálně vznikají další informační podivnosti. Jeden leták nám sděluje ve svém nadpisu cosi o výluce, naštěstí už skončené, jen ve Svobodově ulici, ač výluka se především dotýkala ulice Na Slupi. Ale budiž, to je jen opomenutí ještě ve staré verzi letáků. Jenže i ty nové, oranžové, mají hned v nadpisu nesmysl. Je tam napsáno: "Změna trasy tramvajové dopravy"???? Co to znamená? Tramvajová doprava má nějakou trasu? Asi to psala nějaká Čecha, že... Co třeba: Změny ve vedení linek tramvajové dopravy, nebo Změny tras tramvajových linek z důvodu výluky... A když se to přečte celé: Změna trasy tramvajové dopravy na nábřeží Ed. Beneše a Kpt. Jaroše, tak by tu jednu "změněnou trasu" člověk čekal zrovna tam, kde se aktuálně tramvají rozhodně nedočká. 

Já vím, tohle je jen češtinský detailismus. A máte pravdu, tohle jsou jen kosmetické chybičky. Ale pojďme dále. To budou všechny výluky mít oranžové letáky? Jak je rozeznám? To je v současné oranžové revoluci poněkud krok zpátky, protože dosud měl leták pro každou výluku jinou barvu. Přece potřebuji, aby mě nová změna na informačním panelu svou jinou barvou upoutala. Když tam stále bude oranžová barva, změnu nepoznám. Nejsem proti jednotnému oranžovému podkladu změn, ale alespoň hlavička letáků se musí akci od akce měnit.

Detailista také v posledních dnech pořídil pár fotografií, které zúčastněným cestujícím jako detail rozhodně nepřipadají. Berte je jen jako důkaz, že se opravdu nic nezměnilo. Rozbor "Hurá akce" bude následovat vzápětí.

 Sním, či bdím, je to sen, totéž ráno, tentýž den... Co se tu ta sedmnáctka zase motá, když už tu být nemá a je přeškrtnutá ... No jo, to platí až od zítřka, ale jak pojedu dnes, když jsem třeba turista?  

Sím, sím, Plha se hlásí. Neměly být ty jízdní řády platné od 30.6. už oranžové? Asi je to fuk, někde žluté, jinde oranžové, to je jen detail. To víte, "Hurá akce"... Známe to všichni z minula... 

   Na krátkodobou 4-denní výluku Radošovická - Nádraží Hostivař byl učiněn pokus o umístění čtyři dny platných jízdních řádů na provázky. Déšť a vandalové učinili tomuto pokusu přítrž. Vždyť, když už DP na tu zastávku jede, mohl by v noci před a po výluce prostě vyměnit jízdní řády uvnitř skříně. Při pohledu na mokré zbytky jízdních řádů proto tento pokus rozhodčí vyhodnotili jednoznačně jako neplatný... Snad to nebyl již pokus třetí, aby DP nebyl náhodou diskvalifikován...  

A když to výše uvedené viděli všichni svatí, hned se proti pražskému DP o prvním prázdninovém víkendu spikli a do výluky Radošovická - Nádraží Hostivař nechali prasknout vodu ještě ve smyčce Radošovická. Potřeba informací pro cestující stoupla, ale opět se ukázalo, že v tu chvíli DP přestává existovat, případně existuje velmi vesele... Na fotografii je vidět stav, kde do této zastávky ještě den rozhodně žádná tramvaj nepřijede...  Ale proč tam tedy čeká tolik lidí? No, naproti prodávají pizzu, tak určitě čekají až bude pěkně křupavá...

To si člověk opravdu říká, jestli se mu to nezdá. Píše se 7. 7. 2007 19:10 hodin a pro tyto lidi probíhá opravdu šťastný den. To víte, samé sedmičky. Tedy kromě té v Praze momentálně zrušené...Info na sloupku žádné, dispečeři DP žádní, tak zase musí zachraňovat situaci detailista. Stačí pár slov a zastávka se mění jako mávnutím kouzelného proutku na úplně osiřelou. Škoda, že nemám tužku a papír, asi bych se pokusil na sloupek zase něco (jako jsem to dělal loni) vyvěsit, protože za pár desítek minut dalším lidem už bohužel nebudu k dispozici... Prostě tu opravdu nic nejede a je třeba jít na náhradní autobus kousek jinam.

O "Hurá akci" podrobněji  

"Hurá akci" bych po prohlédnutí letáku o letních změnách zhodnotil jednoznačně - tragédie. Nejen, že se DP vůbec nepoučil od loňska, ale Hurá akcí se cestujícím dokonce vysmívá. Ony totiž akce, které jsou vymýšleny jen pro vylepšení prestiže a mediálního obrazu, obvykle dopadají tragicky. Člověk se na ten letní  oranžový leták dívá a napadají ho různé věci. Jak to mohl někdo napsat? Jak to mohl někdo nezkontrolovat? Jak to pak mohl někdo vytisknout?  Pak vykoukne na ulici a tam mu zamává na každé tramvaji vlaječka Hurá. Tak mi tak přišla na jazyk jedna písnička od Jarka Nohavici: "Dejte mi do ruky mávátko a řekněte, jak volat sláva. Já už si najdu ten správný směr a budu mávat, mávat, mávat..." A má to i pokračování. "Neviděl bych vypasené páprdy, tisíce let a stále titíž. Když něco prohnilého v DP (drobná změna) zasmrdí, říkají, ty snad něco cítíš..."Ano, cítím. Vzal jsem ten leták do ruky a jen pro Vás udělal pár oprav. Ale k těm se dostaneme až za chvilku.

 

Nejprve obecněji. Na letáku se mi nelíbí více věcí. DP by se asi neměl na titulní fotce chlubit tratí, která není z Prahy. Protože takhle pěkné koleje tu opravdu mít nebudeme ani po celoletním snažení jakékoliv míry. Co třeba dát na titulní stranu tuhle fotku? 

 

Ta trošku lépe vypovídá o stavu pražských kolejí.  V posledních letech se stále zhoršuje. Čím to je? Možná tím, že radní ve spolupráci s DP koupili tramvaje s neotočnými podvozky, možná je špatný poměr mezi tvrdostí nových tramvajových kol a kvalitou dodávaných kolejnic. Kdo ví?... Nebo se mohla na titulní straně letáku třeba objevit i tahle fotka.

Už 14 dní zlomený jazyk výhybky na křižovatce Palackého náměstí. No, nebojte, na troleji mají řidiči vyvěšeno "jeď pomalu", tak když vykolejí, tak pomalu... A dnes přece začíná oprava tohoto místa, tak ono se to v posledních dnech nezbláznilo.

Dost ale o titulní straně, pojďme leták otevřít. A hle. Je tam mapka trvalého stavu tramvajových linek a metra. Takže i linka 7, kterou v létě asi jen tak neuvidíme, stejně jako linku 13. Takže, když během výluky leták jako Pražák i cizinec dostanu, poznám jen podle křížků, kde to nejede. Pokud zaznamenám ve stejnou chvíli před sebou vytrhané koleje, bude to vskutku příjemná informace....

Jedno pozitivum po chvilce přece jen zaznamenávám, legenda k mapce je zde i anglicky. Heuréka... Jenže pak si zase všimnu, že u výčtu výluk v mapce nejsou data konání. Tam bych je logicky očekával. Nu což, najdu si je v textu. Jako Čech snadněji, jako turista už to hledání bude složitější. Ale budiž.

Přestože tedy nerad vidím linky 7 a 13, alespoň do mapky v letáku DP zanesl trvalé změny na linkách 15 a 24. Přestože všude odkazuje na svoje nově vzhledově upravené webové stránky, tam to totiž v pláncích trvalého stavu rozhodně dosud neudělal (když článek píšu je 12. 7. 2007). A ani v cizojazyčných verzích mapek v sekci "ke stažení" se mu to nepovedlo. Tam je pořád web o rok pozadu. Vedení DP bude pozadu ale určitě víc, takže web je na tom ještě celkem dobře...

Tak mapku jsem si prohlédl a vrhám se na sloupce textu napěchované informacemi o výlukách. A po přečtení prvních řádků se cítím jako Rocky 254, po miliónté ráně do kebule. To jako psal kdo?????????!!!!!!!!! Když vynechám fakt, že každá výluka je popsána jiným stylem, někde jsou data v závorkách, jinde ve větách, tam chybí tečky a onde jsou zase navíc, tu je cosi tučně a zde totéž zase ne, tak mě začne mámit zrak z dalších chyb. Prohozené výchozí a konečné zastávky u výluky Štefánikova mostu a u všech linek tam zmíněných. U linky 51 se objevují konečné Vozovna Kobylisy a Sídliště Barrandov. Hmm, jaká změna... To by se měli lidé u Divoké Šárky a ve Strašnicích asi varovat, že o svou jednapadesátku přijdou, že?

Linka 24 ani u jedné výluky tak nějak nebere v potaz, že už do Sídliště Ďáblice nejede. Pak se evidentně mnoho autorů jednotlivých částí letáku zamotává do různých konců a začátků výluk, takže některé trasy nočních linek v nějakém období jsou dobře, jiné zase ani náhodou. U výluky Albertova nám autor odklání linku 56 přes zastávku Náměstí bratří Synků. Trvalo mi vážně dlouho, než jsem pochopil, že takto originálně vyjádřil zřízení nové zastávky na její jinak zcela pravidelné trase...

Ostatně pochopit, kam jednotlivé linky jedou, je z tohoto dílka vážně umění. A to znám každou pražskou zastávku. Postupně si autoři ulehčují práci, a tak jsou najedou linky odkloněny už z konečných zastávek kamsi, pak pokračují svým odklonem přes své jinak pravidelné zastávky a nakonec jsou poslány dle autora třeba na Vozovna Pankrác. To už si člověk říká, že byl jako autor textu pravděpodobně použit jakýsi ukrajinský nezaměstnaný...

Pokud je četba utrpením pro lidi, co trasy tramvajových linek znají, pro ostatní to musí být peklo. Například: linka č. 12: je ze zastávky Palmovka odkloněna přes zastávky Strossmayerovo náměstí - Sparta - Malostranská (dále na Sídliště Barrandov). Schválně vybírám ten celkem nejpřehlednější příklad. Takže linka 12 je odkloněna už z Palmovky? Kam? Jede snad Karlínem, či přes Vltavskou, když je odkloněna? Je odkloněna přes Strossmayerovo nám.? Jenže tam je přece její pravidelná trasa. Stejně jako na Malostranské, ne? A dále je odkloněna na Sídliště Barrandov, nebo tam jezdí trvale, nebo, co to dále znamená?

Nechci být úplný puntičkář, po pár minutách studia toho textu se pravdy lze dobrat (pokud tam není zase jiná faktická chyba), ale rozhodně to není příjemná činnost a leták nelze chápat jako něco, co má cestujícím život usnadnit. Nejdůležitější poznatek je ale tento: Copak by se v této změti "českého" textu (český teda moc také není) mohl orientovat turista? Ale vždyť ten leták je dvojjazyčný a v mapce ty změny nakreslené nemá? K čemu mu tedy je? Vzpomínám si, jak jsem před rokem dělal výběrové řízení na DP a jedním z úkolů bylo popsat výlukovou trasu linky.

Kdybych napsal to, co DP klidně vydá v obrovském nákladu a hrdě si to promítá i na svých webových stránkách, styděl bych se dodnes a chodil kanály. A protože nerad jen kritizuji, prohlédněte si, kolik chyb DP nasekal a do jaké míry si z nás cestujících dělá legraci. Opravoval jsem pouze ve stylu, kterým byl leták psán. Kromě oprav faktických chyb jsou opraveny chyby významové a provedeno pouze základní grafické sjednocení dokumentu. Černý text je ten, který nám DP servíruje, vypuštěné věci jsou přeškrtnuty a všechny opravy dopsané tučně bíle. Tak se pokochejte. Ty chyby se ani nedají spočítat...

    

 

Smutný pohled na to, co asi nový ředitel považuje za důležité 

A na závěr by to asi chtělo vzkaz pro nového ředitele DP. Doba hájení už skončila a "Hurá akce" je už prostě spojená s panem Dvořákem. Ono je totiž asi poněkud odlišné řídit televizi a Dopravní podnik. Když se v televizi nějakému pořadu nebo celé firmě  nedaří, najme se reklamní agentura a hned máme třeba "Prima léto". Je to snadné. Pořady jsou stejné, jen se vše lépe prodá lidem, aby to chtěli svými kukadly každý den konzumovat.

V televizi můžete prodat lidem všechno, když najdete způsob jak. Už Monty Pythoni v jedné scénce říkali: "Lidi jsou idioti, budou v televizi klidně čumět i na provoz na dálničním přivaděči, když jim vysvětlíme, že je to zajímavé."

Ano, televizní divák snese ledacos, protože televize není do značné míry službou, jen prostředkem, jak zabít čas. Je poněkud tragické si proto myslet, že na klesající popularitu DP nasadím reklamní agenturu, vytvořím letní akcičku a lidičky se mi pohrnou do tramvají jako diví. Pokud nabízím pořád špatné služby, reklamní kampaň reputaci DP nepomůže. Právě naopak, taková kampaň pak opravdu vypadá jako výsměch lidem, co pražskou dopravu používají, a kteří za ní také platí.

Když k tomu přičteme fakt, že se stejně jako před dvěma lety zase jezdí v tramvajové síti v prázdninovém sedle (tedy přes poledne) po 12 minutách, opravdu není příjemné v létě tramvajemi cestovat. Inu média tlačila na zkrácení intervalu už před dvěma lety, loni se jim vyhovělo a letos se již zapomnělo... A ještě když v tomhle intervalu "vyfasujete" zrovna cestu "novou tramvají" 14T (přezdívky vetřelec, či vozík ve strašidelném hradě), kam se nikdo nevejde, je to opravdu na výkřik, ale rozhodně ne "Hurá". Spíše "Uááááá....."

Když média prostě netlačí, tak se prostě tlačí cestující, to je koloběh života. Vzpomněl jsem si na tuhle průpovídku zrovna včera v poledne, kdy jsem na cestě z oběda použil ten, a musím to tak říci, zmetek jménem 14T na lince číslo 9, a to pouze na cestu v délce dvou zastávek. Málem jsem byl okraden a intimně jsem se seznámil s jednou slečnou. Pochopitelně až poté, co jsem jí  šlápl na nohu a pak málem přepadl na její sedadlo. Dvě zastávky a málem jsem skončil u soudu za harašení. V každém případě jsem se z toho nového zázraku, kterých bude ve městě 60 za 3 a půl miliardy, velmi rád vypotácel a děkoval, že jsem jízdu přežil.

Že by ty tramvaje objednával pro Prahu ten Ukrajinec (nic proti této národnosti, ale přece jen je to cizinec), co psal ten leták? Nejdříve objednal 20 a pak klidně, protože je v Česku negramotný, podepsal i tu opci na dalších 40 vozů. Nebo to byl někdo jiný negramotný, ale to už raději nebudu rozvádět....V této souvislosti mě jen napadá, že hlavním heslem letní kampaně DP o výlukách v anglickém jazyce je slovo diversion. Což je v českém překladu sice především odklon, ale kouzlem nechtěného i zpronevěra...

Ne, že bych někoho obviňoval, ale peníze nás všech za spoustu vlaječek Hurá a za hotentotsky psaný leták mohly být využity poněkud účelněji...

Loni jsem své mapování aktivit DP na jiném místě končil omluvou, tak proč tak neskončit i letos. VŠEM OBYVATELŮM A NÁVŠTĚVNÍKŮM PRAHY SE ALESPOŇ JÁ TOUTO CESTOU OMLOUVÁM ZA VŠECHNO, CO JIM DP PROVÁDÍ. PŘESTO OPĚT VZKAZUJI, JÍZDNÉ JE TŘEBA PLATIT, TŘEBA SE TO ČASEM PŘECE JEN ZLEPŠÍ. NA DP TOTIŽ STÁLE PRACUJE I SPOUSTA MOC FAJN LIDÍ, DOKONCE NĚKTEŘÍ UŽ I NA SPRÁVNÝCH MÍSTECH. A TI SI PODOBNOU KRITIKU NEZASLOUŽÍ. 

Oranžové bláznění DP třeba časem přejde, i mediálně známí ředitelé se totiž mohou čas od času měnit... Ono totiž při výše popsané kvalitě služeb mluvit ve stejném období o zdražení jízdného, ať jsou výsledky auditů jakékoliv, to je velmi výrazné hraní si s ohněm a dosti fatální manažerské selhání. 

Hezký den všem, kterým pražská doprava není lhostejná.        

Autor: Martin Šubrt | středa 18.7.2007 6:00 | karma článku: 25,54 | přečteno: 3442x
  • Další články autora

Martin Šubrt

Povídání o jízdném v pražské hromadné dopravě

Často poněkud vyhrocená diskuse na téma zdražení či nezdražení jízdného v pražské MHD probíhá v médiích již několik týdnů. Je to především politické téma, což znamená, že převažují emoce a na konkrétní čísla nezbývá moc prostoru.

29.7.2020 v 18:33 | Karma: 41,24 | Přečteno: 19322x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Ruská ruleta: Koho zabije tenhle billboard?

Pojďte řidiči a řidičky, budeme si hrát. Co? Ruskou ruletu. Kde? V Praze, na Štěrboholské radiále. Že vás do hry nemusím zvát? Inu ano, tuhle "reality show" vlastně u Štěrbohol hrajete už cca 3 roky... 

15.7.2011 v 7:25 | Karma: 33,53 | Přečteno: 4564x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Múza

Vystupuji z vlaku a kráčím do neznáma. Tu chodbu bych měl znát, ale najednou mi není ani trochu povědomá. Obklopují mě nepřátelské zdi, změť plakátů a prázdných pohledů kolemjdoucích.

31.5.2011 v 7:22 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1852x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Šubrt

Nová signalizace pro tramvaje není dokončená, potřebuje dopracovat

Pražský dopravní podnik v pátek oznámil, že úspěšně skončilo dvouleté testování nových barevných signalizací pro tramvaje, které byly instalovány na samostatné trati v Braníku.

23.5.2011 v 7:20 | Karma: 25,02 | Přečteno: 4134x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč některé tramvaje (a zvláště jednu z nich) nemáme rádi...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 13 - Napadlo vás někdy, proč tu či onu tramvaj nebo autobus máme rádi a cestuje se nám v nich příjemně, a u jiných si jen smutně povzdechneme ihned, jak je spatříme na obzoru?

10.9.2010 v 7:10 | Karma: 47,95 | Přečteno: 66840x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Palladium, jeho okolí, auta a my...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 12 - Asi ke každému obyvateli Prahy někdy doletěla jistě dobře míněná slova pražských radních, že individuální automobilovou dopravu v centru je třeba omezovat.

8.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,19 | Přečteno: 6674x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pozor i na odborníky...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 11 - Možná vám z předchozích i následujících textů vyplyne, že jen dopravní odborníci s možností navrhovat, doporučovat a rozhodovat jsou zárukou správného rozvoje pražské dopravy.

7.9.2010 v 7:10 | Karma: 22,93 | Přečteno: 4037x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Magistrála do tunelu?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 10 – Když si sv. Václav prostřednictvím českých vlastenců konečně vyprosil stavbu své sochy na nejznámějším českém náměstí, bylo ještě potřeba zařídit, aby si jí všichni všimli. 

6.9.2010 v 7:10 | Karma: 26,59 | Přečteno: 5248x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

V Myslíkově se mohlo myslet víc...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 9 – Jak se stane, že si chvályhodné dílko najednou zaslouží chvály méně než půlku?

2.9.2010 v 7:10 | Karma: 27,16 | Přečteno: 4478x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Své opravny tramvají Praha nepotřebuje?...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 8 – Jak je důležité míti Filipa, který nám pomůže rychle předat firmě s neznámým vlastníkem tu část Dopravního podniku, která téměř jako jediná může městu vydělávat?

1.9.2010 v 7:10 | Karma: 29,98 | Přečteno: 4566x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

„Dé“ jako Děsně Dlouhé Doufání…

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 7 – Téměř dvacet pět let plánovaní a slibování realizace metra v místech, která ho nutné potřebují. A přesto výsledek stále není úplně jistý.

31.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,71 | Přečteno: 8184x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Proč „áčko“ stavíme před „déčkem“? Podle abecedy to není...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 6 – Před vámi na stole leží vedle sebe studie jednoho velmi potřebného a druhého zatím zbytečného úseku metra. Koukáte na trasu pro 50 000 nebo pro 10 000 lidí. A máte si vybrat.

30.8.2010 v 7:10 | Karma: 30,02 | Přečteno: 7277x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Pohádka o zlobivé tramvaji, která zabloudila (fotopohádka)

Asi to bude těmi horkými letními dny, ale pražské tramvaje mají stále častěji svou vlastní hlavu. Někdy jezdí samy bez řidičů, jindy zase úplně zabloudí. Inu, stane se...   

2.7.2010 v 7:30 | Karma: 46,76 | Přečteno: 27489x | Diskuse| Fotoblogy

Martin Šubrt

Můj nabitý den. Nebo vybitý?

Ráno vstanu a opařím se čajem... Moment, to je jiný příběh. Literárně a filmově už zpracovaný. Takže raději obraťme list. 

3.11.2009 v 7:00 | Karma: 21,39 | Přečteno: 3804x | Diskuse| Ostatní

Martin Šubrt

Nejen virtuální pohlazení od Jarka Nohavici

Vítejte přátelé na internetu, v zemi blogů, diskusí a chatů... Ale také fajn hravých písniček v mp3. Pár takových poslal na síť sítí před pár dny Jarek Nohavica ve volně stahovatelném albu s názvem Virtuálky.

2.11.2009 v 7:00 | Karma: 33,18 | Přečteno: 5332x | Diskuse| Kultura

Martin Šubrt

Causa Letňany...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 5 – Metro pro lidi, kvůli olympiádě, k novému výstavišti nebo prostě jen do polí?

17.7.2009 v 7:00 | Karma: 36,56 | Přečteno: 10403x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když vystojíte na zastávce v Praze důlek...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 4 – Ono někdy opravdu čekání na tramvaj trvá věky. I to sobí spřežení na Čukotce pak jede častěji.

16.7.2009 v 7:00 | Karma: 30,86 | Přečteno: 7204x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Chtěli metro, ne rychlodráhu! Budou mít obojí...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 3 - Když to metro na letiště přece chtěla spousta lidí a dokonce řada z nich podepsala petici, ne?

15.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,10 | Přečteno: 13865x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Metro na letiště, ze kterého zůstává rozum stát...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 2 - Prodloužení metra A na letiště Ruzyně je skutečně naprostou záhadou. A protože jde o záhadu pěkně drahou, omluvte opravdu příšernou délku textu. 

14.7.2009 v 7:00 | Karma: 40,70 | Přečteno: 22466x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Martin Šubrt

Když se člověk začne stydět za sebe, svůj obor i své město...

... aneb Pražská dopravní apokalypsa 1 - Úvodní povídání o pražské dopravě a jejích mnohých záhadách.

13.7.2009 v 7:00 | Karma: 29,64 | Přečteno: 5445x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7305x
Pražák, křtěný Vltavou v Podolí a později pokřtěný podruhé magistrálou v okolí bydliště :-). subrt.martin@seznam.cz